Gobelin művész, egyedülálló a maga műfajában. 1890-ben
született Ferenczy Béni ikertestvéreként. Édesapjuk a szintén művész Ferenczy
Károly, aki tagja volt a Nagybányai művész csoportnak. Édesanyjuk, kiváló
kvalitású festőművész, Fialka Olga, aki viszont a család érdekében lemondott a
festésről.
Az a légkör, amit az Anya széleskörű műveltsége, végtelen
családszeretete révén és az Apa határtalan művészet szeretete által teremtett,
valamint a Nagybányán töltött gyerekkor, jelentősen meghatározta a két
ikergyermek fejlődését, későbbi életét.
Béni korán megtalálta a helyét a művészvilágban, Noémi
viszont sokáig passzív szemlélője volt. Viszonylag későn 21éves korában
kötelezte el magát a szövőszék, a gobelin készítés mellett, akkor, amikor
találkozott Párizsban a Musée des Arts Décoratifs gyűjteményével, akkor azonnal
beleszeretett arras-i műhely gobelinjeibe.
Párizsban megkezdte tanulmányit, egy év alatt teljesen
elsajátította a gobelin készítés minden szakmai fortélyát. Kezdetben virág
motívumai az egész teret betöltik. Buja vegetáció, indázó ágak sűrűje borítja a
felületet, melyben szinte elvesz az emberalak. Az első önálló munkájával
"A Teremtés"-sel azonnal nemzetközi sikert aratott.
Később fokozatosan változik a színhasználata, letisztulnak
formái, elhagyja a buja növényzet mintáit, és középpontba az ember kerül és az
ember viszonya a természethez, a munkához valamint a munka maga.
A 20-as években kialakított "dolgozó ember"
-sorozatával művészetének új korszaka kezdődik. Monumentális hatású,
összefoglaló stílust teremt, melyben a munka lélekállapottá válik. Ásó, fát
vágó, házat építő, kenyeret sütő alakjainak arcáról a tevékeny élet békéje,
megtalált egyensúlya sugárzik.
Ferenczy Noémi életében a munkának tényleg kiváltságos szerepe
volt: "napkeltével ül az ő színeinek hárfájához, a szövőszékhez, és szinte
szakadatlanul, egyazon intenzitással dolgozik napnyugtáig. Minden
életmegnyilvánulásának a csendes, visszavonult munka a mértéke".
A kor híres művészettörténésze, Tolnay Károly (Charles
Tolnay) így jellemezte művészetét: „kezében a modern gobelin archaizáló,
dekadens formanyelve természetessé és monumentálissá vált: felemelte azt a
'nagy művészetek' rangjára.”
Így vall a gobelinről mint kifejezésmódról a naplójában: „Az
én számomra a gobelin annyi, mint szónoknak a beszéd, az írónak a betű, a
szobrásznak az agyag; én gobelinben tudom csak elmondani a mondanivalómat.”
Számomra Ferenczy Noémi példakép. Annyira hiányzik a mai
korunkból az a nyugalom ami munkáiból árad. Oly annyira jó lenne önmagunkban
megtalálni és életre kelteni a belső békét, ami aztán munkában
visszatükröződhetne, megteremtve ez által egy békésebb, emberibb világot.
G
http://www.magyarvagyok.com/index.php?page=creations&sub=search&artist=ferenczy+noémi&name&category_id
http://www.port.hu/antikvar_konyv_-_ferenczy_noemi/pls/w/document.document_page?i_document_id=90226
http://mandarchiv.hu/cikk/1210/A_muveszi_gobelin_ujrateremtoje_Ferenczy_Noemi
