2015. január 2., péntek

Ferenczy Noémi

Gobelin művész, egyedülálló a maga műfajában. 1890-ben született Ferenczy Béni ikertestvéreként. Édesapjuk a szintén művész Ferenczy Károly, aki tagja volt a Nagybányai művész csoportnak. Édesanyjuk, kiváló kvalitású festőművész, Fialka Olga, aki viszont a család érdekében lemondott a festésről.

Az a légkör, amit az Anya széleskörű műveltsége, végtelen családszeretete révén és az Apa határtalan művészet szeretete által teremtett, valamint a Nagybányán töltött gyerekkor, jelentősen meghatározta a két ikergyermek fejlődését, későbbi életét.

Béni korán megtalálta a helyét a művészvilágban, Noémi viszont sokáig passzív szemlélője volt. Viszonylag későn 21éves korában kötelezte el magát a szövőszék, a gobelin készítés mellett, akkor, amikor találkozott Párizsban a Musée des Arts Décoratifs gyűjteményével, akkor azonnal beleszeretett arras-i műhely gobelinjeibe.

Párizsban megkezdte tanulmányit, egy év alatt teljesen elsajátította a gobelin készítés minden szakmai fortélyát. Kezdetben virág motívumai az egész teret betöltik. Buja vegetáció, indázó ágak sűrűje borítja a felületet, melyben szinte elvesz az emberalak. Az első önálló munkájával "A Teremtés"-sel azonnal nemzetközi sikert aratott.
Később fokozatosan változik a színhasználata, letisztulnak formái, elhagyja a buja növényzet mintáit, és középpontba az ember kerül és az ember viszonya a természethez, a munkához valamint a munka maga.

A 20-as években kialakított "dolgozó ember" -sorozatával művészetének új korszaka kezdődik. Monumentális hatású, összefoglaló stílust teremt, melyben a munka lélekállapottá válik. Ásó, fát vágó, házat építő, kenyeret sütő alakjainak arcáról a tevékeny élet békéje, megtalált egyensúlya sugárzik.
Ferenczy Noémi életében a munkának tényleg kiváltságos szerepe volt: "napkeltével ül az ő színeinek hárfájához, a szövőszékhez, és szinte szakadatlanul, egyazon intenzitással dolgozik napnyugtáig. Minden életmegnyilvánulásának a csendes, visszavonult munka a mértéke".

A kor híres művészettörténésze, Tolnay Károly (Charles Tolnay) így jellemezte művészetét: „kezében a modern gobelin archaizáló, dekadens formanyelve természetessé és monumentálissá vált: felemelte azt a 'nagy művészetek' rangjára.”

Így vall a gobelinről mint kifejezésmódról a naplójában: „Az én számomra a gobelin annyi, mint szónoknak a beszéd, az írónak a betű, a szobrásznak az agyag; én gobelinben tudom csak elmondani a mondanivalómat.”

Számomra Ferenczy Noémi példakép. Annyira hiányzik a mai korunkból az a nyugalom ami munkáiból árad. Oly annyira jó lenne önmagunkban megtalálni és életre kelteni a belső békét, ami aztán munkában visszatükröződhetne, megteremtve ez által egy békésebb, emberibb világot.
G

http://www.magyarvagyok.com/index.php?page=creations&sub=search&artist=ferenczy+noémi&name&category_id

http://www.port.hu/antikvar_konyv_-_ferenczy_noemi/pls/w/document.document_page?i_document_id=90226

http://mandarchiv.hu/cikk/1210/A_muveszi_gobelin_ujrateremtoje_Ferenczy_Noemi