2015. január 9., péntek

El Creco



1541-ben Kréta szigetén látta meg a napvilágot Domenikosz Theotokopulosz néven. Kamaszként került Velencébe, az idős Tiziano műhelyébe, innen Pármába, majd Rómába ment, ahol Correggio fény-árnyék technikáját, Raffaello és Michelangelo alkotásait tanulmányozta. Huszonhat évesen költözött a spanyolországi Toledóba, ahol El Greco (a görög) néven lett ismert. 

El Greco pályája alaposan rácáfol a feltörekvő, tudatlan és felfuvalkodott művészekre, akik azt gondolták, ha kivonják magukat a mesterek hatása alól, jobban érvényesülhet személyiségük. Minden, amit mestereitől tanult saját művészi kiteljesedését segítette. Festészetében a szív ártatlan áradása a miszticizmus titkos útjaival fonódott össze. A technikai tudásával és saját művészi eszközeivel. 

Festményei által kendőzetlenül elmondhatta mindazt, ami gazdagon áradó, türelmetlen szívét nyomta. Volt a mesternek egy különös szokása: a festményeit nem volt hajlandó eladni, hanem csak “záloga adta” egy kialkudott pénzösszeg fejében, azzal a kikötéssel, hogy amikor úgy tetszik neki, visszaveheti őket. El Greco foglalkozott a művészet elméletével is, sajnos írásai megsemmisültek. Építészeti terveket is készített, hagyatékában több mint száz befejezett kép volt. Könyvtára reneszánsz humanista műveltségről vall, a legfontosabb műveket görögül, latinul olaszul és spanyolul olvasta. Bár halála után mélyen meggyászolták, nem sokkal később elfelejtették, expresszivitása érthetetlen volt a következő századok számára. 

Csak a 19. század végén ismerték fel jelentőségét, majd paradox módon El Greco lett a 20. század egyik legnagyobb hatású festője, akinek életművéből az impresszionistáktól Picassón át Jackson Pollockig rengetegen merítettek.
G