2015. január 7., szerda

Aktív tanulás



/Oroszlány Péter: Könyv a tanulásról c. könyv alapján/

1. Visszagondolás
Mielőtt a tankönyveidet kézbe veszed, gondolj vissza az iskolai órára.
Miről volt szó? Mit jegyeztél meg? Mit fogsz olvasni most róla?
Összegezd, mit tudsz a témával kapcsolatosan. Vedd a fáradságot, és gondolj utána a témának.
Meglévő tudásodat mozgósítani kell, felszínre hozni.
2. Kérdések megfogalmazása
Mi a probléma lényege? Mire keresek választ a tananyagban? Mit tudhatok meg?
3. Olvasás közben is tegyél fel kérdéseket. Keresd meg aztán rájuk a választ.
Az aktív tanulás az érdeklődést tartja ébren, a figyelmet segít összepontosítani.
Ez a figyelem teszi lehetővé az ismeretek megbízható bevésését, amitől emlékezünk arra, amit tegnap tanultunk.
4. Nagyon fontos egy elolvasott szakasz azonnali ismétlésének, saját szavakkal való megfogalmazásának.
Érdemes összekapcsolni a meglevő ismereteinkkel az újakat.
5. Rövidebb szövegrészeket olvass el tanulás közben.
6. Időnként állj meg, gondold át, idézd fel visszalapozás nélkül az olvasottakat.
7. Tégy fel magadnak kérdéseket.
8. Csak ha saját kérdésidre nem tudsz válaszolni, akkor lapozz vissza.
9. Az átgondolás, visszalapozás rövid legyen, ne húzd el az idődet.
10. A legerősebb benyomást mindig saját aktív cselekvésünk kelti bennünk.
11. A hallottak és látottak 50 %-át, saját kimondott szavaink 70%-át, saját aktív cselekvésünk 90 %-át jegyezzük meg.
Az ismeretek rögzítését minden olyan cselekvés segíti, melyet magunk végzünk. Jegyzetelés, vázlatkészítés, a gondolatok rendszerezése, más formába öntése.
Ez szórakoztatóbb is, és hasznosabb.
M