/Oroszlány Péter: Könyv a tanulásról c. könyv alapján/
1. Visszagondolás
Mielőtt a tankönyveidet kézbe veszed, gondolj vissza az
iskolai órára.
Miről volt szó? Mit jegyeztél meg? Mit fogsz olvasni most
róla?
Összegezd, mit tudsz a témával kapcsolatosan. Vedd a
fáradságot, és gondolj utána a témának.
Meglévő tudásodat mozgósítani kell, felszínre hozni.
2. Kérdések megfogalmazása
Mi a probléma lényege? Mire keresek választ a tananyagban?
Mit tudhatok meg?
3. Olvasás közben is tegyél fel kérdéseket. Keresd meg aztán
rájuk a választ.
Az aktív tanulás az érdeklődést tartja ébren, a figyelmet
segít összepontosítani.
Ez a figyelem teszi lehetővé az ismeretek megbízható
bevésését, amitől emlékezünk arra, amit tegnap tanultunk.
4. Nagyon fontos egy elolvasott szakasz azonnali
ismétlésének, saját szavakkal való megfogalmazásának.
Érdemes összekapcsolni a meglevő ismereteinkkel az újakat.
5. Rövidebb szövegrészeket olvass el tanulás közben.
6. Időnként állj meg, gondold át, idézd fel visszalapozás
nélkül az olvasottakat.
7. Tégy fel magadnak kérdéseket.
8. Csak ha saját kérdésidre nem tudsz válaszolni, akkor
lapozz vissza.
9. Az átgondolás, visszalapozás rövid legyen, ne húzd el az
idődet.
10. A legerősebb benyomást mindig saját aktív cselekvésünk
kelti bennünk.
11. A hallottak és látottak 50 %-át, saját kimondott
szavaink 70%-át, saját aktív cselekvésünk 90 %-át jegyezzük meg.
Az ismeretek rögzítését minden olyan cselekvés segíti,
melyet magunk végzünk. Jegyzetelés, vázlatkészítés, a gondolatok rendszerezése,
más formába öntése.
Ez szórakoztatóbb is, és hasznosabb.