2015. január 4., vasárnap

A zenei ízlés

Érdekes téma, s főleg nehéz megfogalmazni, mert az ízlés mindenkinek sajátja, belsőjéből fakad, és személyes sértésnek veheti, ha mások nem értenek egyet vele.

Tudósok tíz év alatt 5 kategóriába sorolták a zenei stílusokat. Lágy, szerény, kifinomult, intenzív, kortárs.
„A lágy zenei stílusok romantikusak, táncolhatóak, és érzelmileg pozitív zenei töltettel rendelkeznek. Miután az ember elérte az önállóságot, a következő életszakaszban főként a szerelem megtalálásának és megtartásának a kérdése foglalkoztatja. Ekkor arra vágyunk leginkább, hogy legyen valaki, aki elfogadja azt az embert, akivé a kamaszkorunk és a fiatal felnőttkorunk idején váltunk” – magyarázta dr. Rentfrow.
„Ahogy öregszünk, egyre többféleképpen tudjuk kifejezni az egyéniségünket, így a zene megszűnik elsődleges eszköznek lenni. A kor előre haladtával a zene inkább a szociális státusz, az intelligencia és a gazdagság kifejezéseként működik, és ez az, ami az embereket a kifinomultabb zenei stílusok felé vonzza” – fogalmazott a szakember. „Az ember ráadásul gyakran fáradt a munka és a családi dolgok miatt, így olyan zenékre van szüksége, amelyek nyugodtak, pihentetőek, és segítenek elgondolkodni az élet nagy dolgain.”

Az ízlés, az életkor szorosan összefügg tehát. De mi az, ami még hatással van az ember zenei ízlésére.
Az ízlésünket kétség kívül meghatározza a család, ahova beleszületünk. Milyen muzsikát hallunk, amikor a kórházból hazavisznek bennünket születésünk után. Otthon mi a szokás.
Az óvodában mi a szokás. Mennyit zenélnek nekünk, mennyit énekelünk, milyen előadásokra visznek el bennünket.
Az iskolában megtanítják-e, mi a jó zene?

Mert igen. Ízlés ide vagy oda, aki tudja, mi a jó zene, annak az ízlése sem lehet rossz, ahogy manapság mondjuk.
Egy biztos. Minden zenének megvan a maga helye. Egy esküvőn nem hallgatunk Mozartot a vacsora utáni táncmulatságon, de a koncerteken inkább komolyzenére vágyunk. Otthon, ha fáradtak vagyunk mást hallgatunk, mintha boldogan, vidáman ébredünk reggel.

A legfontosabb viszont a felelősség. Felelősek vagyunk gyermekeink ízléséért. Ha teletömjük őket értéktelen zenével, ha gyermekkorban agyonhallgattatjuk velük a különböző felvételeket, melyek azért készülnek, hogy az előadók minél több pénzt kaszálhassanak érte, ha elvisszük őket azokra a műsorokra, ahol ezek a zenekarok arra tanítják a gyerekeket, hogy üvöltsenek, hogy a még középszerűnek sem mondható, hangos, értéktelen dalocskákat énekeljék velük, az bizony nem jó.

Senkire nem szabad ráerőltetni mások ízlését. Mindenkinek választania kellene. A tanulmányai alapján, a tapasztalatai alapján eldönthesse, neki mi tetszik.

Nem ítélkezhetünk másokon. Ha valaki az operát imádja érthető. Ahogy az is érthető, hogyha valaki szeret komolyzenei koncertekre járni. De érthető, ha mások a jazzt, rockot szeretik, vagy a metált. Mindenki számára jelent valamit a zene.

A város és a falu közötti zenei ízlés nem mindig azonos, bár napjainkban már egyre kevesebb a különbség. De semmiképpen nem jelenti azt, hogy a város a komolyzene, a színvonalas muzsika helyszíne, a falu pedig az operett, a musical, és a mulatós zene helye.

Örülök, hogy nálunk ez már régen nem így van. Bár tudom, nagyon nehéz jól játszani bármilyen műfajt, s ha a zenészek az emberek lenézése helyett a saját képzésükkel lennének elfoglalva, ha nem néznék hülyének a közönséget, ha nem playback műsort adnának fél órát több százezer forintért, ha tisztelnék a közönséget, egészen más lenne a helyzet.

Igen, vannak olyan műfajok, melyek nem éppen arról híresek, hogy olyan nagyon bonyolultak lennének, és sok érzelmet fejeznének ki, vagy az értékes színvonalú kategóriába tartoznának. Nem azzal van a probléma, ha ezeket is hallgatják az emberek. A probléma gyökere az, ha kénytelenek azt hallgatni, mert nincs más alternatíva. Ha rá akarják erőszakolni másokra a rosszat. Ha azt mondják valamire, hogy az jó, pedig nem az.

S honnan tudjuk, hogy valamilyen zene jó? Hát kérem, ahhoz tanulni kell, ahhoz figyelni, érteni, elfogadni, hallgatni, és főleg képezni kell magunkat.

Alázatosan kell közelíteni az emberek felé, a közönség felé. Nem mindegy, mit kínálok fel számukra. Nem mindegy, hogy az arany tálcára felteszem a finom brüsszeli csipkét, és azt mondom, tessék, a tiéd, vedd el, mert ez brüsszeli csipke, szép és értékes, vagy az aranytálcára felteszem a büdös, koszos, gusztustalan mosogató rongyot, és bájosan mosolyogva azt mondom mindenkinek, hogy tessék, ez brüsszeli csipke, s közben azt gondolom, a brüsszeli csipkét feltettem én az asztalomra, neked jó lesz ez is, úgysem tudod, mi az a brüsszeli csipke.

Ilyen egyszerű ez. A zenei ízlést sok minden formálja, de igazából egy bizonyos életkor után a mi feladatunk. Legyünk toleránsak, de ne hagyjuk, hogy az évszázadokon át megőrzött értékek helyett ócskaságokat keljen hallgatnunk.
 M
Forrás: mno.hu/betegszoba/a-zenei-izles-valoban-a-korral-valtozik-1191243