2015. január 4., vasárnap

Önfegyelmezési technikák

Ma néhány önfegyelmezési technikáról írok Oroszlány Péter könyvét alapul véve. Nem vonatkozik hiperaktív és egyéb hasonló problémákkal küzdő gyermekekre. 

Sokszor fordul elő, hogy a gyerekek, fiatalok nem úgy viselkednek, ahogy azt mások elvárják tőlük. A tanítási órára ez halmozottan jellemző. Hogy is lehet saját magunkat fegyelmezni. Mert ugye mindenki tudja, hogy ezt sem várhatjuk el másoktól.

- Figyelj az ülésmódodra – húzd magad alá a széket, be a padba, amennyire tudod. Ez megakadályoz abban, hogy hintázz, forogj…

- A padodon csak az legyen, ami az órához szükséges – ne vonja el semmi a figyelmedet. Nem szükséges tanév elején mindenféle csillogó-villogó, divatos cuccot megvenni. Megfigyelted már, hogy évek múlva mit dobsz ki egy nagytakarítás alkalmával? Az ember nem attól lesz menő, ha drága, haszontalan dolgokkal veszi körül magát.

- A tolltartódba ne tégy felesleges játékot…- tartsd becsukva. Így nem babrálod. A ceruza is csak ceruza. Akkor is, ha van rajta valami rajz, és akkor is, ha nincs. Nem tudsz vele mást csinálni, mint írni, rajzolni. Most nem beszélek arról, ha rágod a végét…

- A magyarázat alatt ne legyen a kezedben semmi, csak, ha írni kell. – Szokás, hogy az ember valamit mindig csinál. Nem bírja ki, hogy ne zörögjön, ne mocorogjon, ne fogjon meg egy radírt, vagy akármit, ami a keze ügyébe kerül. Pedig egyáltalán nem lenne szükséges. Akinek nehezére esik figyelni, az inkább először csak egy dologra próbáljon meg koncentrálni.

- Tedd azt, amit a tanárod kér tőled! – Ebből nem lehet baj.

- Ha lankad a figyelmed, nyomkodd meg kicsit a tarkódat, írj le néhány kört a fejeddel, és figyelj tovább – Nem tudunk huzamosabb ideig teljes odafigyeléssel lenni egy témával kapcsolatosan. 20 perc után lankad a figyelem, az óra viszont 45 perces. Tehát ezek a mozdulatok kicsit segíthetnek abban, hogy még a hátralévő perceket kibírja mindenki.

- Ragadj meg minden lehetőséget önmagad felzárkóztatására! – Ha az ember fia, lánya lemarad, nem tanul otthon… akkor bizony kialakul az a helyzet, hogy már azt sem tudja, miről beszél a tanár az órán. Ilyenkor nem szabad megvárni tétlenül a hónapokat, míg aztán jön a bukás, hanem gyorsan be kell hozni a lemaradást. Minél többet vársz, annál több lesz a hiányzó rész, annál nagyobb adagot kell pótolni, annál nehezebb a tanulás.

Sokszor hallom mostanában, hogy az iskolai teljesítmény nem függ attól, hogy ki hogyan boldogul az életben. Ez így igaz, de az biztos, hogy aki az iskolában lustának, figyelmetlennek, lelkiismeretlennek, sekélyesnek mutatja magát, felnőtt korában sem biztos, hogy más lesz. Ha megszokod, hogy nem csinálsz semmit, nagyon nehéz utána szorgalmasnak lenni, megbízhatóan végezni egy munkát.

Mert „lehet, hogy egyszer túl nagy árat fizetsz azért, mert végig rendetlenkedted vagy végigábrándoztad az iskolás éveidet. A jegyeid gyengébbek lesznek, mint ami a képességeidből telne, a bizonyítványod is rosszabb lesz, mint amire képes lennél. Így tovább tanulásnál sem tudsz olyan iskolát választani, ami kihívás lenne számodra, hanem oda jelentkezel, ahol szerinted ezzel a laza tempóval is elleszel. S majd felnőttként te is, hasonlóan a maiakhoz, azon sopánkodsz, miért nem tanultál többet, mért nem választottál más pályát. Akkor majd látod, hogy mire lettél volna képes.”

TE NE A SAJÁT KÁRODON TANULJ!
M