2015. január 1., csütörtök

Otthoni tanulás



Hogyan segítsünk gyermekünknek az otthoni tanulásban?

„Menj és tanulj! Tanultál már? Ha rossz jegyet hozol büntetést kapsz.”
A gyermek ilyenkor bemegy a szobájába, kinyitja a könyvét, ül előtte egy órát, majd kimegy, hogy végzett. A szülő nyugodt, mert hiszen mennyit tanult az a kölyök. Ha másnap mégis rossz jegyet hoz, elvonják a gépezést, facebookot egy hétre, a dolgozat volt nehéz… vagy éppen az a fránya gyerek ennyire képes.
Első osztályban még mellé ülnek, bepakolnak helyette, mindennap kikérdezik, újra íratják a sorokat, ha nem olyan szép... Később elfogy a türelem, jönnek a rossz jegyek, és a felnőtt feladja.

A következő néhány pont segít gyermeknek, szülőnek.
A segítség akkor hatásos, ha annak használ, akinek segítünk.  

  1. A gyermek íróasztalán legyen mindig rend, lehetőleg minél kevesebb dísszel, játékkal kirakva, melyek elvonják a figyelmét.
  1. A tantárgyak tanulása között 2-3 perc szünetet tartson gyermekünk. Ne többet, mert akkor nagyon nehéz újra visszaülni az asztalhoz. Ilyenkor ne a computer, vagy a tévé elé üljön le, inkább igyon egy korty vizet, vagy egyen meg egy almát. Nézzen ki az ablakon, hogy pihentesse a szemét.
  2. Az aznapi anyagot is nézze át, olvassa el, akkor is, ha másnapra nem kell. Minden nap tegye ezt meg, mert az ismétlés nagyon sokat számít abban, hogy a tudás megmaradjon hosszabb távon az emlékezetben.
  3.  Minden tanulás végén az órarend szerint először az asztalra, ágyra, szőnyegre pakolja ki a másnapi könyveket, füzeteket. Egy ellenőrzés után mehet a táskába. Már az elsősök is képesek erre. Megmutatjuk, hogyan kell, sőt inkább szavakkal elmondjuk, majd felolvassuk a tantárgyakat sorban, figyeljük, hogy mit tesz a gyermek. Egy idő után egyedül is menni fog.
  1. Ne tanuljunk helyette, ne pakoljunk be mi, ne legyünk a tanárai, az úgy sem fog menni. Álljunk mellette, hogy tudja, számíthat ránk, és ott vagyunk, ha kell, de bízunk benne annyira, hogy feltételezzük róla, sikerül neki minden.
  1. A tananyagot érdemes félhangosan tanulni, hogy halljuk és lássuk is egyszerre. Így gyorsabb.
  1. Amikor az elsős már ismeri a betűket, szoktassuk rá, hogy mindennap olvasson egy kicsit a saját szórakoztatására. Magában, hogy elképzelhesse a meséket, később a regényeket. Ezt ne hangosan tegye.
  1.  NE BÜNTESSÜK MEG, HA ROSSZ JEGYET HOZ!!!! Olyan sok mindenen múlik egy-egy jegy. Szeressük őt, és nézzük meg, miért teljesített úgy, ahogy. Talán rossz módszerrel tanult, vagy nem értett valamit, fáradt volt… a büntetés semmit sem ér.

Sok-sok ilyen apró dolog van, amellyel elsőre nem értenek majd egyet, pedig úgy kellene lennie. Érdemes, próbálják ki, csak először tart soká, később bejön a ráfektetett idő. 
M

Forrás: Oroszlány Péter: Könyv a tanulásról, Független Pedagógiai Intézet Tankönyvcentruma