2015. január 3., szombat

Hányféleképpen lehet olvasni?

Ma arról kerestem Oroszlány Péter írásai között, hogy milyen sokféleképpen lehet olvasni.
Nem is gondolunk rá, de a tanulásban nagyon sokat segíthet, ha tudjuk, mikor melyiket alkalmazzuk. No és persze nem csak gyerekeknek.

Amikor a gyermek rossz jegyet visz haza, és otthon megszidják, megbüntetik, rengeteg esetben jogosan érzi úgy, hogy már megint rajta csattan le minden, pedig nem is ő egyedül a hibás.

Mikor merült fel valamelyik szülőben, hogy biztosan igazán és jól segítette-e gyermekét a tanulásban. Tényleg. Mikor segítünk jól?

A „fiam menj már és tanulj” „megírtad a leckét” „addig ülsz itt a konyha asztalnál, amíg nem tudod, majd a végén kikérdezlek” variációk nem a legcélravezetőbbek.
Fontos tehát, hogy az, akinek tanulnia kell, tudja, mit hogyan, milyen módszerrel vihet be az gondolataiba úgy, hogy az ott is maradjon.

Ehhez egy kis segítség. Az olvasás meghatározza a tanulók eredményeit. Aki jól, gyorsan, értve olvas, az könnyen, jól, gyorsan tanul. Ez az összefüggés megkérdőjelezhetetlen. S ehhez már csak a jó tanulási módszert kell elsajátítani. Aki jól tud tanulni, az szeret is tanulni, nem kell noszogatni.  

S végül megjegyzem, a diák-szülő-tanár háromszög is csak akkor működik megfelelően, és a diák számára a legoptimálisabban, ha mindenki segít a másiknak, de jól.

A rögzítő olvasás
A második, harmadik olvasásnál törekszel a szöveg hatékony felfogására, rögzítésére.
Nagy figyelmet és koncentrálást igényel.

A tagoló olvasás
Ha összefüggő szöveget kell megtanulnod, az első olvasáskor jelekkel, alcímek adásával széttagolod a hosszabb szöveget. Pl: irodalom, történelem, földrajz, biológia… tantárgyaknál.  A nagy szövegmennyiséggel egy szuszra nem tudsz megbirkózni.

A tájékozódó olvasás
Lassú, sok gondolkodással vegyített olvasási forma. Nem eredményez pontos, alapos tudást, de alkalmazása rendkívül hatékony a tájékozottság növelésére. Lehetőséged van a kapcsolódó képek nézegetésére, a szóba kerülő név, fogalom, részletes vizsgálatára. Lexikonok, térképek használatára.

A válogató olvasás
Olvasás közben aláhúzod a fontos dolgokat, kijegyzeteled, vázlatot írsz a szövegről. Kiszűröd, kiemeled a lényeges elemeket, ami köré gondolataidat, mondanivalódat majd építed. Hatékony, mert egy-egy szó, mondat elindítja a gondolataidat. Segít a felmondásban.

A böngésző olvasás
Ha már ismered a szöveg tartalmát a szemed bele-belekap a szövegbe, agyad felfogja a kiemelt szót, fogalmat. Órák előtt, a leckére történő ráhangolódáskor alkalmazhatod.

A gyorsolvasás

Általános iskolai tanuláshoz nem alkalmas. Pontos tanuláshoz csak nagyon begyakorlottak tudják használni. Vannak, akik könyveket szoktak így olvasni.
M