Ma arról kerestem Oroszlány Péter írásai között, hogy milyen
sokféleképpen lehet olvasni.
Nem is gondolunk rá, de a tanulásban nagyon sokat segíthet,
ha tudjuk, mikor melyiket alkalmazzuk. No és persze nem csak gyerekeknek.
Amikor a gyermek rossz jegyet visz haza, és otthon
megszidják, megbüntetik, rengeteg esetben jogosan érzi úgy, hogy már megint
rajta csattan le minden, pedig nem is ő egyedül a hibás.
Mikor merült fel valamelyik szülőben, hogy biztosan igazán
és jól segítette-e gyermekét a tanulásban. Tényleg. Mikor segítünk jól?
A „fiam menj már és tanulj” „megírtad a leckét” „addig ülsz
itt a konyha asztalnál, amíg nem tudod, majd a végén kikérdezlek” variációk nem
a legcélravezetőbbek.
Fontos tehát, hogy az, akinek tanulnia kell, tudja, mit
hogyan, milyen módszerrel vihet be az gondolataiba úgy, hogy az ott is
maradjon.
Ehhez egy kis segítség. Az olvasás meghatározza a tanulók
eredményeit. Aki jól, gyorsan, értve olvas, az könnyen, jól, gyorsan tanul. Ez
az összefüggés megkérdőjelezhetetlen. S ehhez már csak a jó tanulási módszert
kell elsajátítani. Aki jól tud tanulni, az szeret is tanulni, nem kell
noszogatni.
S végül megjegyzem, a diák-szülő-tanár háromszög is csak
akkor működik megfelelően, és a diák számára a legoptimálisabban, ha mindenki
segít a másiknak, de jól.
A rögzítő olvasás
A második, harmadik olvasásnál törekszel a szöveg hatékony
felfogására, rögzítésére.
Nagy figyelmet és koncentrálást igényel.
A tagoló olvasás
Ha összefüggő szöveget kell megtanulnod, az első olvasáskor
jelekkel, alcímek adásával széttagolod a hosszabb szöveget. Pl: irodalom,
történelem, földrajz, biológia… tantárgyaknál.
A nagy szövegmennyiséggel egy szuszra nem tudsz megbirkózni.
A tájékozódó olvasás
Lassú, sok gondolkodással vegyített olvasási forma. Nem
eredményez pontos, alapos tudást, de alkalmazása rendkívül hatékony a
tájékozottság növelésére. Lehetőséged van a kapcsolódó képek nézegetésére, a
szóba kerülő név, fogalom, részletes vizsgálatára. Lexikonok, térképek használatára.
A válogató olvasás
Olvasás közben aláhúzod a fontos dolgokat, kijegyzeteled,
vázlatot írsz a szövegről. Kiszűröd, kiemeled a lényeges elemeket, ami köré
gondolataidat, mondanivalódat majd építed. Hatékony, mert egy-egy szó, mondat
elindítja a gondolataidat. Segít a felmondásban.
A böngésző olvasás
Ha már ismered a szöveg tartalmát a szemed bele-belekap a
szövegbe, agyad felfogja a kiemelt szót, fogalmat. Órák előtt, a leckére
történő ráhangolódáskor alkalmazhatod.
A gyorsolvasás
Általános iskolai tanuláshoz nem alkalmas. Pontos tanuláshoz
csak nagyon begyakorlottak tudják használni. Vannak, akik könyveket szoktak így
olvasni.
M
