2015. január 3., szombat

Eric Satie

Francia zeneszerző, zongorista műveit ajánlom a mai hét kezdéshez.
Az 1800-as években élt, muzsikáit számtalan filmhez felhasználták, és manapság is közkedvelt különleges és különös hangulata miatt.
A párizsi Konzervatóriumba felvették, de tehetségtelennek mondták, ezért elküldték, viszont néhány év múlva vissza vették, ugyanúgy elutasítva később.
Első nagy szerelmét rögtön feleségül kérte, s ő lett egész életének egyetlen szerelme.
Paul Verlain barátja volt, és Maurice Ravelt is ismerte.

Sok műve maradt kiadatlan élete során, mert természetesen ő is pénzszűkében élt, szinte mindig.
A versengések, kritikák, leminősítő gondolatok, nehézségek előidézése őt sem kímélte. Ahogy az már szokás, a tehetségtelen kortársak őt is megpróbálták a lehető legjobban bemocskolni. Ha nem adódott valós indok, hát kitaláltak egyet, vagy kettőt annak érdekében, hogy ez a maga gondolataiért, elveiért kiálló ember nem legyen annyira híres, annyira elismert.

A napokban olvastam egy könyvet, melynek szerzői: Monaldi és Sorti a következőt írják:
„Ha a nemes úr jeles szónoknak nevezi a főtéren habogó udvari bolondot, a valódi szónokok kénytelenek más mesterség után nézni.”
A valódi szónokoknak viszont nem szokásuk megadni magukat. Még szerencse. Satie-t egészen biztosan elkedvetlenítette a róla mondott kritika, de ő valahogy mégis tovább lépett, és milyen jó, hogy ezt tette. Ma szegényebbek lennénk sok-sok finom, kellemes zenével.
Satie-t hallgatva az ember elgondolkodik azon, mit tett eddig, mi történt vele a mai napig, és mi jön majd ezek után. 
M