2015. január 2., péntek

Stieg Larsson - Millennium-trilógia

Nem mondanám magamról, hogy elitista, neadjisten szhnob lennék, de – talán a magyar szakos bölcsész diplomámnak köszönhetően – mindig is óvakodtam a bestsellerektől. Elvből nem olvastam olyat, ami a sikerlisták élén szerepel. Akkor dőlt meg ez az elvem, amikor a legjobb barátnőm unszolására belekezdtem Stieg Larsson Millennium-trilógiájába… Korábban a krimik, bűnügyi történetek sem keltették fel az érdeklődésemet. A három kötet (A tetovált lány; A lány, aki a tűzzel játszik; A kártyavár összedől) több ezer oldalát azonban néhány nap alatt „felfaltam”.

Elkezdett foglalkoztatni, hogy miben rejlik ennek a trilógiának az ereje, és rábukkantam a skandináv krimik titokzatos, intelligens, lebilincselő birodalmára. Ebbe a világba szeretnék egy kis betekintést nyújtani ezen a héten. A skandináv államokról bennem egy utópisztikus kép élt korábban: demokratikus, szabad, értelmes országok, ahol szívesen élnék

Ezek a művek azonban éles kritikával bírálják ezeket a „tökéletesnek tűnő” társadalmakat. A jólét nem zárja ki a bűnözést, a deviáns viselkedésformákat, az elmebetegséget, a gyilkosságokat, sőt! És ez a társadalomkritika ejtett rabul engem! Maj Sjöwall és Per Wahlöö a ’60-as, ’70-es évekbeli munkásságából gyökerezik ennek a szimbiózisnak (krimi+társadalomkritika) az alapja.

A bűnügyi regény, mint műfaj azonban jóval korábbra nyúlik vissza. Edgar Allan Poe nevéhez köthető az első detektívregény (A Morgue utcai gyilkosság, 1841), de már őt megelőzően is használták az írók a krimi néhány elemét, technikáját (pl. Dickens, Balzac).

A műfaj leglényegesebb eleme, hogy a cselekmény középpontjában egy bűntény áll. Sajátossága továbbá, hogy a bűntény elkövetőjére a hosszas, izgalmas nyomozást követően, csak a regény végkifejletében derül fény.

Olvassatok krimiket, főleg skandináv krimiket!
W.
Kép forrása: http://www.bbc.co.uk/newsround/26380362