2015. január 3., szombat

Krasznahorkai László

Az idei évben Krasznahorkai Lászlónak ítélték a nagy presztízsű, amerikai Alternatív Irodalmi Nobel-díjat (America Award in Literature). 1994 óta számos világhírű alkotó részesült e díjban.
Ebből az alkalomból szeretnék egy kis ízelítőt adni a kortárs magyar irodalom egyik legkiemelkedőbb és meglehetősen „furcsa”, különc zsenijéről. Akinek volt már szerencséje olvasni tőle valamit, vagy látta valamelyik művének filmadaptációját, az biztosan nem lepődik meg a nemzetközi elismerésen J Én az egyetemei éveim alatt ismerkedtem meg borongós, lassú, magányos, nyomasztó, ijesztő „világával” és óriási hatást gyakorolt rám.
Az egyik legismertebb műve (én is ezzel kezdtem az ismerkedést) a Sátántangó c. regénye, amelyet Tarr Béla meg is filmesített 1994-ben. (Ezen kívül még öt művét dolgozta fel a rendezőzseni, akinek látásmódja szintén nem hétköznapi. A legújabb filmadaptáció A torinói ló (2010) című metafizikai thriller.)
A Sátántangó Krasznahorkai első regénye, 1985-ben jelent meg, és a magyar posztmodern irodalom egyik meghatározó műve lett.
Már a mű első sorai is érzékeltetik azt az egyedi világot, életérzést, amit Krasznahorkai megteremt a regényben:
„Egy október végi nap reggelén, nem sokkal azelőtt, hogy az irgalmatlanul hosszú őszi esők első cseppjei lehullottak a szikes, repedezett földre a telep nyugati oldalán (hogy aztán a bűzlő sártenger egészen az első fagyokig járhatatlanná tegye a dűlőutakat, s megközelíthetetlenné váljon a város is), Futaki arra ébredt, hogy harangszót hall. Legközelebb négy kilométerre délnyugatra, a régi Hochmeiss-dűlőben állt egy magányos kápolna, de ott nemhogy harang nem volt, még a torony is ledőlt a háború idején, a város még túl messze volt ahhoz, hogy onnan idáig bármi is elhallatsszon. S egyébként is: ezek a csengő-bongó, diadalmas hangok nem is távoli harangszóra emlékeztették, hanem úgy tűnt, mintha egészen közelről („Mintha a malom felől…”) sodorta volna őket erre a szél. Felkönyökölt a párnán, hogy kilásson a konyha egérlyuknyi ablakán, de a félig bepárásodott üvegen túl a pirkadat kékjében s az egyre halkuló harangzúgásban fürdő telep még néma volt és mozdulatlan: a túloldalon, az egymástól távol álló házak közül csupán a doktor lefüggönyözött ablakán szűrődött ki fény, onnan is csak azért, mert lakója már évek óta képtelen volt sötétben elaludni. Visszatartotta lélegzetét, hogy a harangzúgásapályban egyetlen félresodródó, zengő hangot se szalasszon el, mert tudni akarta, mi az igazság („Biztos alszol még, Futaki…”), s ehhez minden egyes hangra, ha mégoly árva is, szüksége volt. Puha, legendás macskalépteivel az ablakhoz sántikált a jéghideg konyhakövön („De hát senki sincs ébren? Nem hallja senki? Senki más?”), kinyitotta az ablaktáblákat, és kihajolt. Csípős, nyirkos levegő csapta meg, egy pillanatra be kellett hunynia a szemét; s a kakaskukorékolástól, a távoli csaholástól és a percekkel ezelőtt feltámadt éles, kíméletlen szél zúgásától csak mélyülő csöndben már hiába fülelt, nem hallott semmit saját tompa szívdobogásán kívül, mintha csak félálma kísérteties játéka lett volna az egész, mintha csak („…rám szeretne ijeszteni valaki”).”
W
A Sátántangó c. film több részletben megtekinthető a youtube-on: https://www.youtube.com/watch?v=35bG86kPofY
https://www.youtube.com/watch?v=d1erUXuHvW4