2015. január 3., szombat

Kötelező olvasmányok

Már hetek óta fontolgatom, hogy a kötelező olvasmányokról írok Nektek. Aktuális téma ez nyár közepén, amikor sok szülőnek azzal kell „kínoznia” iskolás gyermekét, hogy olvassa ki nyár végére a kötelezőket. Ennyi év távlatából, magyar szakos diplomával a kezemben bevallhatom, hogy bizony én sem olvastam el minden kötelezőt… Kislányként képtelen voltam Az egri csillagoknak a végére érni. 

Jókaival rengeteget küzdöttem. Bár nagy nehezen végére értem a Kőszívű ember fiainak, azóta sem fogtam a kezembe Jókai regényt… Úgy érzem ez a szenvedés egy életre elvette a kedvemet tőle. De többek között A két Lottit, a Szent Péter esernyőjét, a Vörös és feketét imádtam. Tanárként még a Szigeti veszedelmet is megszerettem, de gimnáziumban nem tudtam megbirkózni vele (bár kiváló magyartanárom volt).

Újra és újra felmerül a kérdés nemcsak a szakemberek körében – magyartanárok, olvasáskutatók –, hanem a médiában, baráti beszélgetésekben, hogy mi a teendő a kötelezőkkel. Két ellentétes álláspont szokott a legtöbbször ütközni: 1. ezek a művek az általános műveltséghez tartoznak, ezért minden magyar embernek illik ismernie őket; 2. a gyerekek nem szeretnek olvasni, és úgysem olvassák el a kötelezőket, ezért teljesen feleslegesek. Mindkét érv mellett hozhatunk fel bőségesen pro és kontra érveket, és véleményem szerint mint az élet számos területén, itt is az érvek ütköztetése után kialakított arany középút lehet a megoldás.

Először is érdemes lenne feltenni a kérdést, hogy mi is a célja a kötelező olvasmányok olvastatásának: az alapműveltség bővítése, az olvasás megszerettetése, az irodalmi ismeretek elmélyítése vagy esetleg valami más? Igazából két pedagógiai elképzelés húzódik meg a háttérben: a tudás önmagáért valósága (általános műveltség) és a funkcionális gondolkodásmód. Sokszor irigykedem az amerikai filmek, sorozatok diákjaira, amikor egy-egy irodalomórán a drámapedagógia módszereivel felelevenítik, igazán magukévá teszik a műveket. Sajnos még mindig sok irodalomórán nagyon „száraz”, élettelen, a valóságtól teljesen elrugaszkodott módon dolgozzák fel a kötelező olvasmányokat: olvasónapló, dolgozat (általában „idióta” kérdésekkel). Ezek még általában azokat a diákokat is lelombozzák, akiknek tetszett a mű.

Az olvasás megszerettetéséhez biztos nem az a legjobb út, ha ráerőltetünk a gyerekekre olyan könyveket, amik nem érdeklik őket. De azzal sem tudok egyet érteni, hogy csak a népszerűség alapján válogassunk olvasnivalót irodalomórán. Miért is nem lehet ezeket a szempontokat egyszerre figyelembe venni a tanmenet összeállításakor?
Nektek mi a véleményetek a kötelezőkről? Volt-e kedvencetek?

Érdekes cikkek a témában:
Lepereg Nemecsek nyomora a Harry Potter-nemzedékről
http://www.origo.hu/itthon/20120318-miert-nem-olvassak-szivesen-a-diakok-a-kotelezo-olvasmanyokat.html

Magyar lúzerképző: kihez szólnak a kötelező olvasmányok?

Ki érdekel a kötelező olvasmány?

Kötelezőkről – röviden

Egy nyolcéves mém, avagy átkozott-e a körtemuzsika

Nyári program: kötelező olvasmányok

Kötelezők – szabadon



W.