2015. január 3., szombat

Amadeo Modigliani

A Festő, akit még Picasso is csodált.

“Picasso, mondd, hogyan szeretkezel egy kockával?”- kérdezte Pablo Picassótól  Amadeo Modigliani az egyik párizsi kávézóban, a La Rotonde-ban a húszas évek elején.
 Mindketten a párizsi iskola (École de Paris) tagjai voltak, a nem párizsi születésű, de a francia fővárosban alkotó avantgárd művészet csoportjának, olyan irányzatok képviselőiként, mint a posztimpresszionizmus, a kubizmus, a szürrealizmus vagy az absztrakt expresszionizmus. Jól ismerték és kölcsönösen tisztelték egymást, barátok voltak és míg Picasso neve világhírűvé vált, Modigliani sajnos  tragikusan elhunyt mielőtt nemzetközileg is ismertté válhatott volna. Ez a tény viszont semmit sem von le művészi nagyságából.
1884ben toszkán született olasz festő, rövid, de produktív életet élt, pusztító szerelemben, pusztító szenvedélyben, szegénységben, kisebb-nagyobb sikerekben és végül egy szörnyű betegségben halt meg 1920. január 24-én.

A húszas években Párizs a művészek Mekkája volt, melynek egyik központja a híres Montparnasse negyedben található La Rotonde kávéházban koncentrálódott, olyan nevekkel, mint Hemingway, Pablo Picasso, Diego Rivera, Federico Cantú és persze a folyton kiselőadásokat tartó asztalokon táncoló Modigliani.

Érzékeny lelkületű, lelki sérülésekkel és mély filozófiai gondolatokkal vívódó festő volt, aki a kor festőire annyira jellemző bohém hedonista elvű életét választotta, kávéházakban és szórakozóhelyeken töltötte szabadidejét, hajszolva a boldogságot és gondtalanságot, amely után annyira vágyott az akkori társadalom, tekintve, hogy a háború atmoszférája teljesen átitatta Európa levegőjét.

A siker felé ívelő karrierre a betegség és a drogfogyasztás tett pontot, mely tevékenységek annak idején sajnos mindennaposak voltak a párizsi művészi világban. Zsenialitását azonban ez nem tompította, sőt az olasz születésű festő szinte haláláig szenvedélyesen alkotott, művészete nem megalkuvó és mindenképpen egyedi.

Leginkább, mint téma, a szerelem és a női test izgatta, túlnyomórészt ez köszön vissza művészetében is. Renoir nyomdokait követve ő ábrázolta leginkább naturalisztikusan a női testet. Először festett a női aktjaira nemi szőrzetet, amit a prűd társadalom természetesen pornográfnak tartott, viszont a bohém szabadelvű párizsiak kiálltak Modigliani mellett.

Nem csak Renoir hatott a festőre, Boticelli hatása is tisztán felfedezhető munkáiban. Munkáinak kivétel nélkül jellegzetességük, hogy a portréknak nincs szemük, illetve alig kivehetőek a szemek. Ezzel az emberi lélek titokzatosságára utal. Kant állította: „Az ember számára a világ teljesen kiismerhetetlen” Modigliani szemei ugyan erre az ember számára kiismerhetetlen világra utalnak, a lélek tükrei ezek a szemek.


Modigliani életét Mick Davis filmesítette meg a Modigliani c. filmben, több-kevesebb sikerrel, Andy Garcia főszereplésével.
G