2015. január 2., péntek

A játék


A játék az óvodáskorú gyerekek alapvető tevékenysége.
A játék közben a gyermek derűs, felszabadult, örömforrás a számára. Maga a cselekvés, az elképzelés szerez örömet.

A játékot a feszültség csökkenése kíséri, áthatja a gyermek minden tevékenységét.

Az óvodáskor végéig a játék marad a gyermek legfőbb tevékenysége, és a munka, a tanulás is megőrzi játékos jellegét.

A személyiségfejlesztés alapvető eszköze. Fejleszti a gyermek mozgását, kézügyességét.

Növeli önállóságukat, kitartásukat. Így ismerkedik meg a világgal, a tárgyakkal, azok tulajdonságaival, a valóság jelenségeivel, eseményeivel.

Mindez hatással van az értelmi képességeinek fejlődésére.

Érzékszerveinek működése pontosabb lesz, megfigyelő képessége megbízhatóbbá válik.

A játékszituáció kialakulása, a mintha helyzet gazdagítja képzeletét, gondolkodását.
A játék közben felmerülő konfliktusok megoldása hozzájárul a problémamegoldó gondolkodás fejlődéséhez.
Pozitív érzelmek kísérik, melyek beépülnek a személyiségbe, s ezek az érzelmek közlési vágyat ébresztenek.

Megismeri a viselkedési szabályokat. Hatással van a gyermek ízlésének alakulására.
Fejlődnek a társas kapcsolatok.

A csoportok számára a napirendben a játékra biztosított idő a nap minden időszakában, akár a teremben, akár a szabadban lehetőleg összefüggő kell, hogy legyen.

3-4 éveseknél az étkezés, tisztálkodás, az alvás kivételével csaknem minden időt játékra kell fordítani.
A foglalkozások nem szakíthatják meg az elmélyült játékot.

Az 5-6-7 évesek számára különösen, ha a játékeszközök barkácsolása is beépül a játékba, még hosszabb idő szükséges.
JG

Forrás: „Az óvodai nevelés programja” 1989.
Kép forrása: http://www.clipartof.com/portfolio/colematt/illustration/playground-kids-playing-hop-scotch-2-1139369.html