2015. május 18., hétfő

Régen minden más volt.?

A zeneszerzők és más művészek életéről csak akkor érdemes olvasni, ha levonjuk a számunkra fontos tanulságokat. Idővel sok minden változik, legendák születnek, anekdotákat mesélnek egymásnak az emberek róluk, s lassan már nem is tudjuk kitalálni mi lehetett igaz, és mi kitaláció.
Megpróbálhatunk megfigyeléseink alapján általánosságokat megállapítani, amely közös mindegyik életben időtől és helytől függetlenül.
A meg nem értettség talán az első helyet foglalja el. Egy korszak elején a zeneszerzők még az előző vívmányokat, technikákat, stílusjegyeket is használják, amikor mindenki törtet előre. A virágkorban megjelenik a teljesen új, más ízlést, és szemléletet igénylő muzsika, majd a végén az előre mutató, finom újítások mellett az összegzés következik. Mindezt nem egy művész viszi véghez, mind ugyanazzal a nehézséggel küzd. A közönség nem tudja befogadni, vagy nem akarja befogadni a zenéjüket. Persze vannak kivételek is.
Nem kevés problémát idéz elő a mellőzöttség, mely a meg nem értés egyenes következménye. A mában élő ember, legyen az bármelyik időben, sokszor nem képes, vagy nem néz előbbre néhány nappal sem. Nem foglalkozik olyan gondolatokkal, amelyekből nem lehet megélni, amely nem ad számára anyagi biztonságot, jólétet. A művészek ezzel ellentétben újat, mást, eredetit alkotnak, de ehhez nyitottságra, széles látókörűségre van szükség.
Kihagyhatatlan a következő láncszem, a megélhetés. Voltak idők, amikor a zenészeket szinte szolgáknak tekintették. Csak nagyon kevesüknek sikerült elismert, megbecsült emberré válnia a saját életében. Kihasználták őket, alkalmazták, éhbérért dolgoztatták, vagy éppen nem kaptak semmit, és örülhettek, hogy a maradék ételt megehetik. Rettenetes életkörülmények között élték le életüket.
Szilárd kitartásuk a minőség mellett nem könnyítette meg az életüket. A kontárok és pancserek mindig is jobban boldogultak. Gyorsabban elkészültek, nem voltak annyira drágák, vagy éppen könnyebben emészthető, egyszerűbb zenéket írtak. Nem szerette senki, ha rádöbbentették, mennyire kulturálatlan, tanulatlan, és talán kicsit sem ért az igazi zenéhez.
Gyorsan rátapasztották a zenészre, hogy elviselhetetlen, rossz természetű, vagy éppen nagyképű. Fenn hordja az orrát, ennek semmi nem elég, mit akar még, csak nem gondolja, hogy majd ő fogja megmondani, hogy mi legyen egy operában… az előbb említett kontárok modora behízelgő volt, könnyen simultak mások természetéhez, felismerték, mikor mit kell mondani, mert a másik azt akarja hallani, és nem riadtak vissza a legnagyobb hazugságoktól sem. Soha nem szálltak vitába senkivel, nem ütköztek, nem ellenkeztek, mert nem volt céljuk, nem volt helyes értékrendjük. Az emberek pedig inkább választották őket, mert, ha nem cél a színvonal, és nem norma, csak üres fecsegés az igazság, ha nem fontos a minőség, akkor gyorsan belemagyarázzák a fércmunkába is a művészi értéket, és mindig található sok-sok ember, aki el is hiszi ezt.  
Nem elhanyagolható láncszem az irigyek társasága, mely minden zeneszerző életében jelen volt. Kinél erősebben, kinél gyengébben, de ott volt, és hatott rájuk. Megnehezítették, vagy ellehetetlenítették a művészek életét, sokszor még meg is akadályozták fellépéseiket, alkotásaik bemutatását. Viszont az ő neveikre a zenetörténészeken kívül nem emlékszik szinte senki, a művészekkel ellentétben.
A zeneszerzők nagy része elköltözött szülővárosából, mert nem tudott ott létezni sem. Mert mindig többet ért az, aki messziről jött, az idegen, akiről semmit nem tudtak. Sokszor még az országot is elhagyták, és másutt találtak menedéket, megélhetést.  
A művszek a mindennapi nehézségekkel csak úgy tudtak megküzdeni, hogy rendelkeztek bizonyos tulajdonságokkal. Tehetségesek, szorgalmasak, kitartóak voltak, a kételkedéseik ellenére végül mindig a helyes utat választották. Nem is tehettek mást, hiszen ez volt a dolguk ezen a Földön.

Melyek tehát a tanulságok? Gondolkodjunk kicsit előre, mert mai döntéseinknek később látjuk az eredményét. Figyeljünk oda és segítsük azokat az embereket, akik megmutatják nekünk a szépet, azt, amitől életünk nem lesz egysíkú, szürke, unalmas és elviselhetetlen. Nem baj, ha nem értünk mindenhez, s nem baj, ha ezt be is valljuk, magunknak, és másoknak, ha szükséges. Nem kell megakadályozni azok munkáját, akik jót tesznek nekünk, és másoknak, kár az időért, fáradtságért, energiáért, mert nem érnek el vele semmit. Az emberek mindig emlékeznek azokra, akikre emlékezni kell, csak éppen nem mindegy, hogy úgy marad fenn egy név, hogy igen, ő volt az, akinek sikerült megakadályoznia, hogy létre jöjjön, elkészüljön, bekövetkezzen valami jó és fontos az életünkben.
Hányszor kell megismétlődnie permanensen ennyi ember életében, mire rájövünk, hogy a dolgok akkor mennek jól, ha mindenki azt teheti, amihez ért, amihez tehetsége van, és amire született? Amíg nem ez a fő építő eleme életünknek, addig csak színjáték minden, amelyben általában nem az igazi színészek játsszák a főszerepeket, így aztán nem is értünk a darabból semmit, elmarad a katarzis élmény, és maximum annyit remélhetünk, hogy közben, vagy a végén jót röhögünk a színpadon végbe menő szerencsétlenkedésen. Vagy inkább a sírást választhatjuk. Ez is egy döntés, mely a jövőben mutatja meg az eredményét.

M