2015. május 10., vasárnap

Mert fontos a kultúrához való hűség

Ez elmúlt 3 vasárnap magyar büszkeségeinkről beszéltünk. Most engedjék meg, hogy kicsit szemléletmódot váltsak, és bemutassak Önöknek egy művészt.
Nem magyarországi. Bár nagyon eltérő kultúrából érkezik mégis a gondolkodásmódja követendő példa, legalábbis számomra.

Minden csapból a globalizáció folyik, az egységes gondolkodás, ízlésvilág. Hogy eltűnnek a népi különbségek, népi motívumok, formavilág, szokások. Uniformizálódik a mai társadalom. Egy budapesti munkásember, vagy éppen értelmiségi pont ugyan úgy néz ki mint a new yorki.
Mikor találkoztam a munkáival, az első gondolatom az volt, hogy: HŰŰŰ de szép, és különleges, mennyire újító gondolat, mennyire más mint amivel találkozok általában...és mikor közelebbről megnéztem, a pakisztáni kultúrához való hűséget láttam.
Igen, vannak újító gondolatok, és nem hagyományos népi technikáról beszélnünk, természetesen mondanak új gondolatot a munkák, mégis mivel pakisztáni, ezért kilóg a sorból.

A pakisztáni művész , pontosabban az iszlám művészet formavilágával dolgozik.
Amit látnak az egy lézerrel vágott feketére festett fa doboz, ami egy teljesen üres szobában lett felállítva. Az iszlám szent terek szellemiségét idézi.
Természetesen az üzenet sokkal bonyolultabb, mint hogy csak a szent terek szellemiségét idézze. Több a szent mecsetek formavilágát hozó fa doboznál, amelynek a mintáját kivetítik a falra. Nagyon érdekes kérdéseket feszeget. Viszont mer beszélni a kultúráját érintő kínos kérdésekről.
Vajon mi merünk békével beszélni a minket érintő kérdésekről, úgy hogy ön-azonosak maradunk, kultúránkhoz hűen?

Mindenki kedvére utána olvashat ebben a cikkben, itt még több képet talál.
http://designdautore.blogspot.it/2015/02/intersections-project.html#more