2017. április 2., vasárnap

Ragtime


A Filharmónia bérlet idei tanévben szervezett utolsó koncertjén jártunk a napokban.
Ha ott lennétek, láthatnátok, milyen édesek ilyenkor a gyerekek. Átsétálunk a helyszínre, várakozással, izgalommal telve elfoglaljuk az előre jól kitalált helyünket, és elkezdődik a műsor.

Igen, előre kitalálom, hogy üljünk, mert ettől sok minden függ. Az elsősökre a nagyobbak figyelnek, közéjük ülnek, példát mutatnak. A felsős tudja, hogy felnéz rá a kisebb, utánozza, olyan akar lenni, mint ő. A felelősséget is érzi, és élvezi, hogy valami jót taníthat a kicsinek. Együtt kézen fogva sétálnak az utcán, beszélgetnek, és így is ülnek le.
A kicsik biztonságban érzik magukat, nem kell félniük, hogy olyat tesznek, amit nem szabad.

A művészek ilyenkor választanak. Vagy eldöntik, hogy falura jöttek, gyerekeknek játszanak, csak úgy lehadarják az előadást rutinból, aztán tovább állnak, vagy komolyan veszik, és a legjobbat hozzák ki magukból.  Ezt még a gyerekek is értik és érzik. Nem is kell mondanom, hogy melyiket szeretjük.

A koncert előtt beszélünk arról, mit fognak hallani, hogyan kell viselkedni kulturált és megfelelő módon. Utána pedig elmondják véleményüket, tapasztalatukat érzéseiket a következő órán. Nem kritizálni tanulnak meg, hanem az értékrendjük fejlődik, az ízlésük, a műveltségük.

Úgy 20 évnél is régebb óta viszek már gyermekeket erre a bérletre. Nagy idő, belegondolva, hogy miket láttunk már. Nagy élmény, és főleg egyik sem ismétlődött meg kétszer.

Vannak olyan falvak, ahol nincs zeneoktatás, nincs felkészítés, a gyerekek végig beszélik az egész koncertet, telefonoznak közben, zörögnek a cukros, chipszes zacskókkal… Nálunk ez nem fordulhat elő.

Rengeteg pedagógiai lehetőség rejlik ezekben a műsorokban. A gyermekek olyan élményben részesülnek, amely ritka, otthon nem hallgatnak ilyen zenéket, és nem találkoznak a hétköznapokban vele, csak az iskolában.

Az Amerikából jöttünk! c. előadás a ragtime és a dixieland műfajával kínált meg bennünket. Láb ilyenkor nem marad nyugton, mert az ember teste önkéntelenül felveszi a tempót, a lüktetést.

Gyermekeitek most is rendkívül aranyosak voltak, fegyelmezettek, érdeklődők és ügyesek.

Hallhattunk egy frenetikus trombita szólót, melyet a Tell Vilmos opera nyitányának átdolgozásakor adtak elő.
A dobos elképesztő ritmusokat produkált a háttérben, főleg akkor, amikor megmutatta, hogy a mai zenék computerrel dobolt világában a jó dobos élőben is képes arra, amit művileg előállítanak a stúdiókban. Nem mondok újat, ha úgy gondolom, egyértelmű győzelmet aratott a gép felett.
A nagybőgős a maga szerénységével adta a basszust, nem is akármilyen fordulatokkal.

Szeretném, ha értékelnétek, hogy van ilyen lehetőség, ha örülnétek annak, hogy gyermekeitek ilyen irányban is fejlődnek. Nagyon sokat jelent az, hogy olyan felnőttekké válnak, akiket nem lehet olyan könnyen megtéveszteni a külsőségekkel a színpadon.
Szeretném, ha megtanulnák, hogy nem a körítés a fontos, hanem a tudás.
Ezeken a koncerteken is láthatják, hogy a kitartás, a gyakorlással, az akaraterő segítségével milyen magasságokig el lehet jutni. A legjobb cél, melyet kitűzhetnek maguk elé az, hogy örömmel tudjanak élni annak a tevékenységnek, amit szeretnek.
Széles spektrummal találkozik az a tanuló, aki minden ilyen koncertet megnéz. A műveltségéhez nagyban hozzájárul, elképzelhetetlenül fejleszti tudását.

Remélhetjük, hogy a jövő tanévben is eljönnek hozzánk azok a zenészek, akik tisztelik a vidéken élő gyermekeket, akik örömmel zenélnek nekik, akik nem csak rutinból játszanak szívvel-lélekkel.

Várjuk a következő sorozatot, hogy a zenetanulás továbbra is fontos legyen ebben a faluban, ahogy az eddig mindig így volt a történelem során.
M
Fotó: Scháling Anita