A mai vasárnapon, Pavol Binder munkásságát hozom kicsit
közelebb az olvasóhoz. A hármas határon ő készítette a Európa II. című művet.
Egy pozsonyi helyi lapban azt olvastam (a cikk 1998-as
keltezésű), hogy bár évek óta Pozsonyban laknak szép kertjük övezte házban,
mégis szinte elzárva élnek a világtól. Szlovákiában sokáig ún. el nem ismert
művész volt a festőművész feleségével együtt,
mivel egy galéria sem vásárolta meg a munkáit. Annak ellenére, már
kiállított Olaszországban, Csehországban és Németországban is részt egy
szimpóziumon.
Majd 1998-ban a Városi Galéria (Mestská Galeria)
megvásárolta Binder egyik rézdrótból készült oszlopát. A szobrászművész drót
szerkezetes szobrokat készít, míg a felesége a festményein geometrikus
formákkal dolgozik, alap témája a négyzet alapeleme a konstruktiviska és nem
konstruktivista művészeti irányzatnak.
Pavol Binder a 60-as évektől készít nem szokványos drót
szerkezetű szobrokat. A drót, mint anyag a szlovák hagyományos kultúra
kontextusából adódik, amely erős inspirációjául szolgált.
Hatalmas geometrikus kompozíciókat szerkeszt, melyek a
méreteik ellenére könnyen mozdíthatóak, szinte törékenyen könnyűek. Néhány
munkája felfüggesztve került bemutatásra, így nem csak a könnyedségük került
előtérbe, hanem kinetikus mivoltuk. Ilyetén mozgásuk által finom árnyak játékát
vetítették a környezetükre. Amely játék hozzátartozott, mintegy kiegészítette a
szobrok mondanivalóját.
Binder a drót rugalmasságát, könnyen formálhatóságát, és
széles kifejezőképességét használja ki, de kombinálja más anyaggal is.
Binder így vallott a munkásságáról:
„Mindig maga az ötlet a legnehezebb momentum az alkotás
folyamatában. A megvalósítás már könnyen megy. Mindig is figyelembe veszem és
tisztelem az anyag tulajdonságait, legyen az drót, kő vagy fa. A drót számomra
azért izgalmas anyag, mert a megmunkálása során kialakul egy forma, kialakítok
egy tömeget, de a tömeg még sincs, hiszen látni a tömeg közepét, látni mi van
mögötte...
Érdekesnek találom a drót és a kő kapcsolatát, de úgy gondolom,
hogy két annyira különböző tulajdonságú anyagról van szó, hogy szinte nem
használhatóak együtt egy kompozíción belül. Ha tiszteletben akartam tartani a
drót tulajdonságait, akkor az a kő rovására ment, ami viszont a koncepció
teljességét rontotta.
….
Művésznek lenni nem csak mesterséget jelent, hanem egyben
egy kedvtelés.
Érdekes, hogy mindenhol az olcsó művészetet részesítik
előnyben, ami kellemes a szemnek. A művészetnek nem kell szépnek lennie. … A
kép lehet csúnya is, az a fontos hogyan hat, milyen érzelmeket vált ki. …..”
G
http://www.bratislavskenoviny.sk/najnovsie-spravy-z-bratislavy/kultura-skolstvo/volaju-sa-binderovci-a-ziju-v-srdci-mesta.html?page_id=6722
http://nitrianskagaleria.sk/event/bez-nazvu/
http://www.supissoch.sk/europa-ii/
Képek:
http://socharske-sympozium.wz.cz/galery.html
http://hanci.blog.cz/0811/praha-20-21-11-08
http://www.galerija-ms.si/exhibitions/past-exhibitions/2000-en/pavol-binder-wire-objects.html?0
