2015. július 31., péntek

Banks úr megmentése

Első hallásra film vagy könyvcímnek tűnik.
Mr. Banks valóban egy film és egy könyv szereplője. Családfő, apa, férj, és ő maga is fia valakinek.
Mindennap elmegy a munkahelyére, és hazamegy ugyanabban az időben. Megpuszilja a gyermekei feje búbját, felesége homlokát, és ugyanazokat teszi, szinte már rutinszerűen.

Az otthoni dolgok nem érintik meg túlságosan, nem folyik bele a gyermekek nevelésébe, amíg nem muszáj, a háztartást felesége vezeti, a gyermekeket nevelőnő okítja.
Saját szigorú elvein keresztül látja a világot, mindenről megvan a megváltozhatatlan véleménye, és valahogy mindenki elfogadja, hogy ő a család vezetője, s a többiek alárendeltként élik életüket úgy, hogy neki a lehető legkevesebb gondja legyen velük.

Igen, a Mary Poppins c. történet férfi szereplőjéről beszélek.
P.L.Travers írónő 20 évig nem tudott megegyezni Walt Disneyvel könyvének megfilmesítéséről.
Mary karakterét az írónő rokonáról, Helen Moreheadről  formálta meg. Banks az édesapja, Travers Goff. Tehát nagy többségében valós személyek voltak a könyv szereplőinek ihletői.

Ezek is érdekességek, és a film szépen megmutatja, hogy működött az akkori filmírás, milyen különbség volt az amerikai és az európai emberek hozzáállásában, életvitelében…
Mégis miért érdekes ez a történet, és miért érdemes megnézni?

A varázsolni is tudó dadus, azért érkezik a széllel, hogy a házban élő két gyermeket megmentse, és adjon nekik egy olyan indulást az életükben, amellyel már kedvezően tudnak boldogulni. Elveket, morális, erkölcsi normákat, viselkedési formákat, szokásokat, barátokat.
Ebben a filmben viszont az írónő, akinek semmi nem tetszik, szívből gyűlöli a negédes, mindig minden szép és jó, legyen még ez és az is csillogóbb és vidámabb amerikai életérzést, kimondja, mi a feladata a dadának.

Mr. Banks lelkét kell megmentenie. De miért? Ő felnőtt, férfi, mindene megvan, elégedett, kiegyensúlyozott, a maga komfort zónájában él, mindenki tiszteli, munkájában pontos, pedáns, a családja megfelelő anyagi körülmények között él. Akkor minek kell őt megmenteni? Mitől kell őt megmenteni?

Ugye senki nem gondolja, hogy itt egyszerűen egy férfiről van szó.
Olyan sok szó esik a nőkről, ami igenis fontos, és biztos vagyok abban, hogy nehéz dolgunk van, és rengetegszer vicc tárgyává teszik a törekvéseinket, mert nem is értik, mit szeretnénk. A női anya szereplő is a szüfrazsettek közé tartozik. Szóval ez az ellentét férfi és nő között mindig is megvolt, ma is megvan. A férfiakról is sok szó esik, de nem úgy, és nem arról beszélnek, amiről kellene.
Nézzük csak meg Banks életét.

Mint egy gép, úgy éli az életét. Ruhája kifogástalan, tartása magabiztos, beszéde jól átgondolt, tiszteletet parancsoló, és főleg támadhatatlan. A gyermekek sorra csinálják ki dajkáikat, a házban dolgozókat. A gyermekek okozzák a problémát.
Összeállítanak egy listát, hogy milyen legyen a dajkájuk. Átadják az apjuknak, aki elolvassa, felháborodik, mert a lista semmiben nem hasonlít az övére. Bedobja a kandallóba a gyerekek listáját, és a sajátját adja fel a hirdetésben.

A gyermekek szinte semmit nem látnak belőle, nem érzik a szeretetét, alig beszélget velük, ha mégis, érdektelen, nem figyel rájuk. Feleségével ugyanez a helyzet. Ő is menekül, beáll a jogaiért harcolni, de nem otthon, hanem inkább kint a városban.

A családban a látszólagos idill gyorsan megmutatja magát, főleg akkor, amikor megjelenik az esernyős, határozott nevelőnő, aki a gyermekek listájában leírtaknak felel meg tökéletesen.
A feszültség programozott, vagy  Banks, vagy Mary Poppins húzza a rövidebbet, és valakinek változtatnia kell az elvein.

Tudjuk, mi történik. A végén a családapa rájön, mi az, ami neki is hiányzik, és mi az, ami tényleg fontos az életben.
A gyermekeknek, a család tagjainak szüksége van az apára, a férjre. A férfi szeretete éppen olyan fontos, mint a nőé, az apáé úgy, ahogy az anyáé. Érezni kell, mindennap, és ki kell mutatni. Az odafigyelés, a másik meghallgatása úgy, hogy az érezze, tényleg rá figyelnek, és nem csak kötelességtudatból kérdeznek tőle valamit, sokat jelent.

A férfiak sok mindenhez értenek, amihez a nők nem, meg tudnak javítani egy sárkányrepülőt, játszani tudnak a gyerekekkel, ahogy senki más, nevetni, viccelődni is remekül tudnak.
A gyerekeknek nem igazán a remekbe szabott legújabb autóra, sok-sok pénzre, méregdrága jó messze lévő nyaralásra, tabletre, a legmenőbb telefonra, tévére, órára… van szüksége, hanem arra, hogy az édesapja tudja, mi van vele, hogy biztos bázis legyen a számára, aki megvédi őt, tanácsokat ad neki, megérti, ha szenved, ha problémája van, aki vele él a mindennapokban.

S jön ilyenkor a kifogás, valakinek melóznia is kell. Igen,ez így van, de ha igazán mélyen belegondolunk, akkor rájövünk, hogy rengeteg olyan munkát csinálunk, amely már azon felül van, hogy muszáj lenne.

A gyerekek meghúzzák a vészcsengőt azzal, hogy rosszul tanulnak, fegyelmezetlenek, leégetik a szüleiket mások előtt, otthon kibírhatatlanok. Ilyenkor nem az anyát kell mindenért okolni, hanem el kell azon gondolkodni, mikor volt együtt a család úgy igazán.

Igazán, hogyan kell együtt lenni? No, ez egy másik jó téma, amiről majd később írok.
Most legyen ez a film egy alapgondolat, amelyet érdemes akár együtt is megnézni a családdal, és elmélázni azon, mennyire hasonlít az ember Mr. Banksra, vagy az írónő igazi apjára, akiért rajong, mert mindig egy álomvilágban élhet a közelében, ahol boldogok, ahol együtt vannak, ahol biztonság van, ahol mindenki érzi azt a mélységes, őszinte, valódi szeretetet, amelynek hiányában az ember csak úgy van, él, teszi a dolgát, de valahogy minden csak olyan szürke és semmi értelme az egésznek.

Nem késő változtatni, nem késő másképpen élni. Soha nem késő. A jó apa, a jó férj nem egyértelmű kifejezés, de egészen biztosan nem mérhető csecsebecsékkel, vagy pénzzel.

Mivel mérhető? Szeretettel, együtt töltött idővel, a jól érezzük magunkat együtt feelinggel. S ha valakinek még most is az jutna eszébe, hogy hát persze, de nem kell a gyereknek az álomvilág, mert akkor életképtelen lesz ebben a világban.

Miért is baj a mesevilág? Miért rossz a játék, a vidámság? Miért baj, ha a családban boldogság van, és öröm? Kint lehet zord tél, és fagyos vihar, ha bent ég egy pici gyertya lángja, és melegség veszi körül az ott lakó embereket, onnan kilépni sem olyan rossz, mert visszük magunkkal a télikabátunk alatt azt, amit kaptunk. Aztán ezt szórjuk szét, és adunk belőle másoknak. S lehet, hogy egyszer, ebből lesz egy nagyobb, egy többeket melengető tűz, amely talán átváltoztatja, megszünteti a vihart, a zord környezetet. 
Tudjátok meg férfiak, édesapák, hogy ebben nektek is van részetek és dolgotok. De valami biztatót is mondok nektek, ha kipróbáljátok, az nektek is jó lesz, baromira jó.
M

Fotó: Scháling Anita