2017. augusztus 12., szombat

Merengés


Jövő héten lesz 30 éve, hogy elkezdődött egy különös, érdekes, nehéz korszak az életemben.
Ahogy elgondolkodtam ezen a néhány éven, mely csak az ember számára jelent hosszú időt, visszaemlékeztem a kezdetekre.
Négy tankönyvem volt, ugyanennyi bakelit lemez, és egy citromsárga műanyag lemezjátszó, mellyel osztályról osztályra mentem, hogy megtartsam az énekórákat.
Aztán egyszer csak nagy öröm ért, és hátra költözhettem a mai kiszene terembe, melyet igyekeztem kidíszíteni, s áthozták az akkori Ifjúsági Házból a fekete Borisov pianinot. Kánaánnak éreztem a helyzetet.
Majd megépült az új szárny, és a leghátsó csücsökben, új teremben lett helye a muzsikának.
1997-ben zeneiskolánk lett, s minden esztendőben tettem valamit, amivel egy-egy lépéssel közelebb kerültem az elképzelésemhez.
Akkor vált folyamatossá az ének tanítás, mikor alsó tagozatban is megkaptam az órákat, és így sokkal könnyebbé vált a felső tagozat munkája és már egészen kis korban felismerhettem a tehetséges gyermekeket, és biztathattam mindenkit a zene szeretetére, és tanulására.
Szerettem volna, ha minden gyermek kezébe adhatok egy hangszert, melyen olyan szinten tud játszani, amennyire ő, saját maga meg akar tanulni s ez meg is történt.

Sok-sok év telt el, sok könny, és sok bántás árán kialakult az ideális helyzet, melyben úgy gondoltam elődeim, Békefi Ernő, Hargitai László, s mindenki, aki zenét tanított a faluban, mint Nader Mária, Puszter János, elégedetten mosolyognak, és talán ők is segítettek abban, onnan fentről, hogy mindez sikerüljön.
Negyedik osztályos voltam, amikor meghalt Hargitai László, az ének tanár. Mindenki azt gondolta, hogy hamarosan betöltik munkahelyét, és folytatódik tovább az, amit ő véghezvitt. Zenekarunk volt, sok-sok hangszerrel, énekkarral. Megjegyzem 400 gyermek járt akkor az iskolába.

A folyamat megtört. Innentől kezdve mindenki tanított éneket, akinek kidobta ezt a feladatot a gép. Emlékszem, számtalanszor előfordult, hogy kikértek a tanítási óráról, hogy szaladjak be egy-egy énekórára, és tanítsam meg azt a dalt, melynek kottáját elém tették.
Hetedikes voltam, amikor női dalárda alakult, s oda jártam dalokat tanítani.
Nyolc éven keresztül senki nem jött ide, vagy inkább nem maradt itt. Bebizonyosodott, hogy nem mindenki tud éneket tanítani, és nem mindegy, hogy ki tanítja.
Mire visszajöttem hűlt helye volt a hangszereknek, a kottáknak, és a tudásnak is. A zongorákkal be lehetett fűteni, mert teljesen tönkre mentek, kettő használhatatlan trombitát találtam, melyet még ma is őrzök a teremben.

Azóta sok év eltelt. Sok tapasztalatot szereztem, és hosszas várakozás után végre olyan helyen tanulhattam, ahol meglátták bennem a tehetséget, és kellőképpen értékelték a szűnni nem akaró tudásvágyamat. Felejthetetlen éveket töltöttem az Eötvös Lóránd Tudományegyetem ének tanszékén, és mindent, amit csak bírtam megtanultam.

Igyekezetemben sokszor szembesültem azzal, hogy másoknak egyáltalán nem fontos a zene, s az utolsó szinten van, a szükségtelenség helyén a zenetanulás. Rájöttem, hogy ennyi év után is az a meghatározó gondolat, miszerint éneket mindenki tud tanítani, és bár a tanítóképzők, óvónőképzők ontják magukból a végzett, de énekelni nem tudó, zenét utáló embereket, nem elég nap, mint nap bizonyítanom, hogy milyen jót tesz a gyermekeknek, ha Kodály elvét követjük, és nem művészeket nevelünk, inkább művészetek között nevelünk.

Megértettem, hogy a szavakat és tetteket ki lehet facsarni addig, amíg mindenki elhiszi, hogy rosszat akarok, megértettem, hogy mit sem számít a tanulás, a tudás, és az, hogy az ének tantárgy egy hangos tantárgy, ahol még a gyengén halló is érzékeli, ha valaki jól teszi a dolgát, vagy sem.
Megértettem, hogy ami számomra annyira fontos, az másoknak nem az. 
Megértettem, hogy vannak családok, ahol tilos gyakorolni egy hangszeren, megértettem, hogy szörnyű nyűg zeneiskolába járni, s megértettem azt is, hogy jobban kellene hajhásznom a versenyeket, és válogatás nélkül kellene szerepeltetnem mindenkit.
Megértettem, hogy mindegy, mennyit küzdök; mindegy, hogy van kis koncert termünk; mindegy, hogy számtalan remek zenetanár tanít nálunk; mindegy, hogy olyan előadásaink annak, amilyen más falvakban nincs; mindegy, hogy a gyermekek olyan csodásan, kedvesen énekelnek, hogy más község nem is álmodhat ilyenről, mert az a lényeg, hogy üvöltsön, ordítson az a gyerek, és utánozza a mai ostoba magukat énekesnek mondó egyéneket, melyeket a média ránk erőszakol.
Megértettem, hogy hiába tanultam meg idősebb kollégáimtól, hogy a gyermekekből nem szabad egoista, önző, hatalom- és pénzéhes felnőtteket nevelni.
Megértettem, hogy nem jó az, ha negyedik osztályra már arról tanulhatunk, hogy milyen volt a görög művészet, vagy a gregorián ének.
Megértettem, hogy nekem tilos könyvet írnom szülőfalum történetéről, s hogy minden, amit eddig elértem, az nem ér semmit.

Nagy fájdalmak közepette megtapasztalhattam, hogy évekig tart megalkotni valamit, és egy perc mindezt megszüntetni, szétrombolni. S megértettem azt is, hogy sokaknak okoz mérhetetlen örömet az, ha ez meg is történik.

Tanultam. Sokat tanultam. Mindenkitől. Attól is, aki gyűlöl, mert nem ért meg, és attól is, aki mellettem van, mert megért.

De tudjátok, én vagyok ott, amikor ülünk a szőnyegen és nekem sírhatnékom van, de a gyermekek rám mosolyognak, és játszunk, énekelünk, én vagyok ott, amikor egy meghallgatott zenéről már egy másodikos is el tudja mondani könnyes szemmel, meghatódva, hogy milyen érzéseket váltott ki belőle a zene. Én érzem az anyukák gondolatait, amikor anyák napján, egy műsoron nagyokat nyelve hallgatják gyermekeik muzsikáját.
Mérhetetlen boldogság együtt zenélni a kollégákkal, tanítványokkal. Elmondhatatlan szépség megélni azt, amikor sok gyakorlás után megszólal egy darab, egy dal. Őrült jó érzés látni, hogy az egyébként százhúsz embert befogadni képes kis Díszterembe nem férnek be a nézők a koncertjeinken.
Nem az a lényeg, hogy hány gyermek tanul zenét, bár én azt szerettem volna, ha minél többen, mert tudom, hogy életre szóló jót kap az, aki csak néhány évet tanul, az a lényeg, hogy akik ezt teszik, jól teszik.

S lehet kérem engem szidni, fenyegetni, lehet panaszkodni rám, lehet gyűlölni, és el is lehet űzni. Lehet mindent lealacsonyítani, mindent semmissé tenni, mindent negatívra fordítani, amit írok, mondok, teszek, lehet rajtam nevetni, és lehet bántani. Mert a hazugsággal szemben tehetetlen vagyok. A gonoszsággal nem bírok elbánni. S oly sokszor érzem, hogy egyedül vagyok az elképzeléseimben, hogy csak nekem fontos az, hogy a gyermekek ilyen szinten kapják a zenei nevelést egészen elsőtől nyolcadikig.
Mindent lehet, de képzeljétek el, milyen lenne egy évzáró, ha a kis elsősök nem játszanának két szólamban furulyáikon, ha a karácsonyi műsorban nem hallatszódna egyetlen zenei hang sem, s ha egy esküvőn nem lehetne vigadni, mert nincs mire táncolni.

Amikor próbálok a kis kórussal, és három szólamban szól a dal, melyet elképzeltem, megírtam, vagy harmonizáltam, az olyan bitangul szép érzés, hogy a könnyem is kicsordul.
Ha mindez megszűnik, és visszatérünk oda, ahol egykor kezdtem, mert szétrombolják a folyamatosságot, mert rossz hírét keltik a zeneiskolának, és lebeszélik a lakosokat arról, hogy ide járjanak, mi lesz akkor?

Elmondom Nektek. Akkor kezdem elölről. S ha nem lesz még lemezjátszó sem? Ha nem lesz hely, ahol énekeljek, ha nem lesz lehetőségem tanítani? Akkor majd az utcán teszem.
Mert tudjátok miért érdemes ezt csinálni? Miért érdemes éjszakákat átvirrasztani, ágyban forgolódva azon gondolkodni, hogyan tovább?
Mert ha csak egyetlen egy család van, csak egyetlen egy szülő van, aki tudja, hogy jó nekik az, amit én adhatok, akkor már megérte.
Mindenki maga dönti el, hogy melyik oldalra áll. A pusztítás, vagy a fejlődés útja az övé. A divat, vagy az érték a sajátja. Mindenki maga dönti el, hogy gyermekét mire neveli. Arra, hogy utálja tanárait, vagy arra, hogy akarjon tanulni. Arra, hogy tudja, mi a jó, vagy, hogy megtanulja, hogy arra forduljon, ahonnan hasznot sejt.
Mindegy. Sokra megtanított a szülőfalum, sokat ütött és próbált elűzni, de maradtam. Az egyetlen még itt lévő tanár vagyok, aki itt született, itt tanult, itt él, soha máshol nem dolgozott, csak itt, és itt is akar maradni.

Mehettem volna máshová, könnyebb is lehetett volna talán. Nembaj.

Manapság szokás mindenkit bántani úgy, hogy semmit nem tudnak az emberről. Szokás kommentekben gyalázni másokat.

Az ember mindig tanul. S hogy hogyan tovább? Nos, ez nem rajtam múlik. Most már csak azon a kitaposott úton kellene haladni, amit előkészítettünk. Már csak meg kellene érteni, hogy ez jó, és hogy ez mindenkinek jó. Már csak rá kellene jönni, hogyha mindez megszűnik, mindenkinek rossz lesz. Kíméletlenül visszavet mindent mélyre.
Rajtatok múlik, hogy mit akartok. Kezetekben van az irányítás. Nekem édesapám azt mondta, amikor megtudta, hogy tanár leszek: Rendben. Legyél tanár, de igyekezz jól csinálni, mert másból már sok van. Szóval én nem alakulhatok az elvárásokhoz, nem mosolyoghatok akkor, ha valamiről tudom, hogy kárt okoz, nem fogadhatom el a pusztítást, nem alkudhatok meg. Ki lehet ezt használni, és ellenem lehet fordítani. Lehet, mert szabad. De nekem nem szabad meghátrálnom, ki kell tartanom akkor is, ha senki nem érti majd meg, hogy miért teszem.

Vannak, akiknek köszönhetem, hogy kibírtam, akik a jóra tanítottak. Nem azért tették, hogy feladjam, hittek bennem és hisznek bennem. S tudjátok mit? Nekem ezek a dolgok fontosak. S hiszem, hogy maradtak még ebben a sokat megélt faluban olyanok, akik értenek engem.

M
Kép forrása: Pajtás újságban rólunk írt cikk