2017. augusztus 10., csütörtök

A virágok románca


XIV. Lajos versailles-i kastélya az abszolút hatalom szimbólumává vált.
A király magát a Naphoz hasonlította, balettművésznek tartotta, s egy teljesen új palotát építtetett magának, melyben pompázatos előadásokat rendeztek, esténként Lully zenéjét hallgatták, nappal pedig mesés kertjében sétáltak, megnézték az ünnepélyesen előadott darabokat.
A kert elkészítése bonyolult, és fizikailag is nehéz feladatnak bizonyult, mocsarakat kellett megszűntetni, s a király folyton változó igényeit időre teljesíteni.
Alan Rickman rendezte A virágok románca c. filmet, melyben megláthatjuk, milyen lehetett akkoriban egy ilyen hatalmas vállalkozás megvalósítása.

Még, ha le is szedjük róla a romantikus szálakat, akkor is csodás képi világot láthatunk, hozzá megfelelően szép muzsikát hallhatunk. A rendező, megmutatja nekünk azt a Napkirályt, aki nagyon is emberi vonásokkal rendelkezik.

Olyan magasan ül a trónon, hogy rádöbben, milyen iszonyatosan magányos. Tudja, hogy nem számíthat egyetlen őszinte emberre sem, mert a közel 2000 főből álló udvartartása csupa talpnyalókból áll, és biztos abban is, hogy bár minden kívánságát teljesítik, mégis ő a legsajnálatra méltóbb ember a birodalomban.

A főszereplő kertész hölgy pici kertje maga a nyugalom, a fantázia, s mindenki számára egyértelműen kifejezi lelki világát. Tönkre teszik, amit megalkot, kemény munkával elér, bosszúból, gyűlöletből, féltékenységből, és irigységből szétrombolják a palota kertjében készülő bálhelyszínként funkcionáló részt. André Le Notre a király sokat bántott főkertésze felismeri tehetségét, és megengedi neki, hogy elkészítse tervét.
Sabine de Barra hirtelen szembe találja magát a rideg, számító, törtető, de lusta, pénz- és hataloméhes udvarral, és megismeri a mögötte rejlő mélységes szomorúságot, tragédiákat, álmokat, és vágyakat.

A mű természetesen elkészül, a király elbűvölve áll a helyszínen, de nem ez a film lényege.

Egy olyan udvart látunk, ahol a Lully zenél, Moliére alkot, és még egy sor kiváló művész végzi a dolgát. S bár a király minden áron maradandót akar alkotni, és a saját elképzeléseit véghezvinni, mégis győz mindig a kreativitás, a tehetség és a kitartó munka.

A ma embere talán elképzelhetetlennek tartja már, hogy egy megfélemlített szabad gondolkodó hogyan képes alkotni egy ilyen helyzetben, de az akkor élők is képesek voltak erre.

Ugye senki nem gondolja azt, hogy a király képes lett volna bármilyen évszázadokon át fenn maradó dolgot megteremteni, ha nem állnak mellette azok az értékes emberek, akik értették a dolgukat?
De a király nem a szakáccsal hegedültetett, nem a pékkel varratott ruhát, és nem a szobalánnyal terveztette meg Versailles-t. Nem állt ott a munkálatoknál, és nem akarta elmagyarázni az ott dolgozó munkásoknak, hogyan kell az ásót fogni, nem szólt bele abba, hogy készítik el a lépcsőt, vagy honnan vezetik el a vizet a szökőkúthoz, s nem akarta megmondani, milyen mélyre kell ásni a virágokat, mert nem értett hozzá.

A film hangulatában, mondani valójában egyáltalán nem maradi, elmúlt, és unalmas.
Sőt, nagyon is valóságos, mert ma is nyílnak gyönyörű virágok, s az erős, alkalmazkodó növények fent maradnak, de nem változtatják meg illatukat, s nem hat rájuk sem fenyegetés, sem meggyalázás.


A négy évszak rózsából elég egyetlen szál, illatából egészen pici fuvallat, hogy rájöjjünk az igazi szépségre, s arra, hogy tulajdonképpen semmi sem örök, semmit nem tudunk megalkotni, ha nem rendelkezünk hozzá kellő tudással, türelemmel, szorgalommal, kreativitással. De ha olyan szerencsétlenül jöttünk a világra, hogy egyikből sem kaptunk még csak egy kis szeletet sem, vagy nem volt lehetőségünk kibontakoztatni adottságainkat, akkor legalább tudjuk, hogy ki az, aki kapott belőle, és hagyjuk, hogy a mi dicsőségünkre, a mi gyönyörködésünkre is tegye a dolgát.

Kellemes hétvégi szórakozás megnézni a filmet, melyben ne keressünk sok korhű dolgot, inkább a mondanivaló értelmét találjuk meg, s talán egyben elgondolkodtató lehetőségként tekinthetünk rá. Mindenkinek csak ajánlani tudom, még akkor is, ha előre tudjuk, hogy a kert elkészül minden ármánykodó, becstelen, rongáló igyekezet ellenére. 

M