A boltokba belépve a bőség zavarával találkozunk. A
papír-írószer üzletek a kánaánt jelentik azok számára, akik szeretik a szép
tollakat, ceruzákat, füzeteket.
Hogy válasszuk ki, mikor mivel írjunk? Nem is olyan könnyű
feladat.
A ceruzák írásra alkalmas részei különböző puhaságúak.
A 9H-6H-s íróeszközökkel nem tudunk határozott nyomot hagyni
a papíron, mert nagyon kemények.
A HB jellel ellátottak közepesen kemények.
A legpuhább a 6B.
Szerkesztéshez, mértan órákra inkább kemény ceruzát
használjunk, mely H-2H jelzésű.
Ha erősebb vonalat szeretnénk húzni, B-3B a megfelelő.
A HB-s ceruza rajzoláshoz, íráshoz nagyon jó, mert a
középmezőnybe tartozik.
Legnagyobb dilemmába azok a szülők kerülnek, akiknek elsős
lesz gyermekük.
A cégek kínálnak hajlíthatót, háromszögletűt, sokszögletűt,
henger alakút, szilánkmenteset, könnyen hegyezhetőt, pettyeset, csíkosat…
Manapság a lakkozatlant ajánlják, mert abban nincs
méreganyag.
A grafitot 1564-ben találták fel Angliában, s nem is kellett
sokat várni, hogy írhassunk az első ceruzákkal.
1761-ben Kaspar Faber gyártotta az első ceruzákat nagyobb
mennyiségben.
A gyermekek tolltartója telis tele van ceruzákkal. A felét
elveszítik, a másik részével írnak.
Mire van igazán szükség?
Közepesen kemény, csúszásgátlóval ellátott, háromszögletű
talán a legjobb. Nem kell nagyon drága, nagyon színes, és nagyon sok, mert
felesleges a gyerekeket ilyen versengésbe belevinni.
Nem fontos, hogy ki milyen drága ceruzával rendelkezik, mert
ettől nem fog jobban írni. S most direkt nem írtam azt, hogy szebben, hiszen a
kis elsősök, sőt az alsósok esetében nagyon helytelen azt nézni, hogy ki
mennyire írja pontosan a betűket. Ez csak kudarcélményt okoz nekik, idegesek
lesznek, megutálják az írást, pedig később nagy szükségük lesz rá.
Az lenne a jó, ha előbb-utóbb annyira megtanulhatnának írni,
hogy minden szorongás nélkül, könnyedén, a saját egyéniségüket ebben is
megjelenítve tudnának nyomot hagyni a papíron.
Ehhez a megfelelő ceruza nagy segítség lehet. A szülőnek
csak annyi a dolga, hogy minden este szépen kifaragja a gyermeke ceruzáit, majd
szépen lassan megtanítja arra, hogy saját maga is el tudja végezni ezt a
műveletet.
S itt sem a tökéletesség a lényeg, hanem a rendezettség. Az
írás eszköz, a tanulás, az önkifejezés eszköze. Nagy örömet okozhatunk egy-egy szépséges
ceruzával, vagy különleges íróeszközzel, de ne gondoljuk, hogy ez a meghatározó.
Hallottam, hogy van olyan iskola, ahol a gyermekek kapnak
egy darab textilt, és egy szabásmintát, majd ebből valamelyik családtag, aki
tud varrni, járatos a kézimunkában, elkészíti a tolltartót. Milyen remek érzés
az, ha a gyermek azt a tolltartót hordja magánál évekig, vigyáz rá, óvja, amit
a nagyi, vagy az anyu, vagy akár a testvér készített. Annak értéke van, és
biztosan nem veszíti el, nem dobja el. A bele való írószereket az iskolában
kapja meg, mindenkinek egyforma, jó minőségű ceruza áll rendelkezésére.
Első évben egy speciális krétát használnak, mely a
fejlődésben lévő kézcsontozatának megfelelő.
A ceruzák között sincs csak fekete vagy fehér. Sok-sok szín
létezik, sok fajta, sokféle minőség. A vevő választ, eldönti, melyik kell, de
utána neki kell írnia vele.
Írjatok naplót, levelet, jegyzetet, sütirecepteket, bármit,
amit később gyermeketek nagy becsben tart majd, mert Ti alkottátok!
M
Fotó: Scháling Anita
