2015. november 3., kedd

A fáradtságról

„Általában a munkabírás hanyatlásával, a lényegfelismerő képesség gyengülésével és ingerlékenységgel jelentkezik.” A központi idegrendszer kimerülése váltja ki ezt, mely véd bennünket a túlterheléstől. Testünk így akarja megelőzni, hogy kifáradjunk.
Az ésszerű pihenés ilyenkor a legjobb módja annak, hogy újra feltölthessük lemerült elemeinket.
Mi is az ésszerű pihenés, és mennyi időt kellene, hogy igénybe vegyen.
Az agyunk kikapcsol, ha lazítani, pihenni tudunk. Gondolataink elkalandoznak, más jár a fejünkben, mint ami kellene, hogy foglalkoztasson bennünket. Mindegy, hogy munkáról, vagy tanulásról beszélünk.
Egy óra kitartó tanulás, olvasás után jó, ha tartunk 5-6 perc szünetet. Ha otthon tanulunk, a témáknál, a tantárgyak között 15 percet is pihenhetünk.
Többet ne! Ha hagyjuk, hogy teljesen kikapcsoljunk, nehezebb meggyőzködnünk magunkat a folytatásról, sokkal több energiára van szükségünk ahhoz, hogy ismét neki üljünk a tanulásnak.
Mit tegyünk ezekben a szünetekben?
Semmiképpen nem számítógépezésre kell gondolni. Lehet nyújtózkodni, néhány tornagyakorlatot elvégezni, ablakot nyitni, sétálgatni. Kimenni a teraszra, erkélyre. Kinézni az ablakon, akár egy lazító gyakorlatot is elvégezhetünk.
A szemtorna sem elhanyagolható dolog. Ha sokat nézünk oldalirányba, jól esik kicsit körözni a szemünkkel. Olvasáskor inkább a vízszintes irányú mozgás a jellemző, melyet szemünknek tartósan végeznie kell.

Az otthoni tanuláskor érdemes a tantárgyak között 5-6 percet pihenni, de ha olyan nagyon tetszik az anyag, és nem érezzük magunkat fáradtnak, akkor nem kötelező.

A legfontosabb az, hogy keressük meg számunkra a hasznosat, az érdekeset a tananyagban, örüljünk, ha sikerül valamit elkészítenünk, dicsérjük meg magunkat, ha ügyesek voltunk. Így nem lesz unalmas a tanulás, és nem is fáraszt le bennünket olyan nagyon.
M


Forrás: Oroszlány Péter: Könyv a tanulásról
Fotó: Scháling Anita