„Általában a munkabírás hanyatlásával, a lényegfelismerő képesség gyengülésével
és ingerlékenységgel jelentkezik.” A központi idegrendszer kimerülése váltja ki
ezt, mely véd bennünket a túlterheléstől. Testünk így akarja megelőzni, hogy
kifáradjunk.
Az ésszerű pihenés ilyenkor a legjobb módja annak, hogy újra
feltölthessük lemerült elemeinket.
Mi is az ésszerű pihenés, és mennyi időt kellene, hogy igénybe vegyen.
Az agyunk kikapcsol, ha lazítani, pihenni tudunk. Gondolataink
elkalandoznak, más jár a fejünkben, mint ami kellene, hogy foglalkoztasson
bennünket. Mindegy, hogy munkáról, vagy tanulásról beszélünk.
Egy óra kitartó tanulás, olvasás után jó, ha tartunk 5-6 perc szünetet.
Ha otthon tanulunk, a témáknál, a tantárgyak között 15 percet is pihenhetünk.
Többet ne! Ha hagyjuk, hogy teljesen kikapcsoljunk, nehezebb meggyőzködnünk
magunkat a folytatásról, sokkal több energiára van szükségünk ahhoz, hogy ismét
neki üljünk a tanulásnak.
Mit tegyünk ezekben a szünetekben?
Semmiképpen nem számítógépezésre kell gondolni. Lehet nyújtózkodni,
néhány tornagyakorlatot elvégezni, ablakot nyitni, sétálgatni. Kimenni a
teraszra, erkélyre. Kinézni az ablakon, akár egy lazító gyakorlatot is
elvégezhetünk.
A szemtorna sem elhanyagolható dolog. Ha sokat nézünk oldalirányba, jól
esik kicsit körözni a szemünkkel. Olvasáskor inkább a vízszintes irányú mozgás
a jellemző, melyet szemünknek tartósan végeznie kell.
Az otthoni tanuláskor érdemes a tantárgyak között 5-6 percet pihenni,
de ha olyan nagyon tetszik az anyag, és nem érezzük magunkat fáradtnak, akkor
nem kötelező.
A legfontosabb az, hogy keressük meg számunkra a hasznosat, az
érdekeset a tananyagban, örüljünk, ha sikerül valamit elkészítenünk, dicsérjük
meg magunkat, ha ügyesek voltunk. Így nem lesz unalmas a tanulás, és nem is fáraszt
le bennünket olyan nagyon.
M
Forrás: Oroszlány Péter: Könyv a tanulásról
Fotó: Scháling Anita
