2015. június 12., péntek

Kommunikáljunk!

Egyfolytában kommunikálunk, számtalan csatornán, akár egyszerre több emberrel is, akár a világ másik végén lévő ismerősünkkel is. Annyira magától értendő, hogy kommunikálunk, mégis számtalan problémánk van vele. Nem tudunk jól kommunikálni (tisztelet a kivételnek).

Sokszor gondot okoz összeszervezni egy családi összejövetelt, mert az egyik nem beszél a másikkal, vagy ha egy asztalhoz kerülnek, akkor biztosan veszekedés lesz a vége… Általában nem mondjuk ki nyíltan, őszintén, hogy mit érzünk, hanem magunkba fojtjuk, vagy másokkal beszéljük meg az érintettek helyett, aztán elkezdünk kombinálni (tapasztalatom szerint ez főként a nőkre jellemző, ebben tanulhatnánk a férfiaktól ;). Marad bennünk egy tüske, ami egyre mélyebbre fúródik, és megmérgezi az emberi kapcsolatainkat. És ilyenkor már „úgy néz” a másik, biztos azért mondta, ezzel is bántani akart… És még mélyebbre fúródik a tüske. Legvégül eljuthatunk odáig, hogy nem szólunk a másikhoz, kerüljük a társaságát, és nagyon durva esetben még a köszönését sem fogadjuk. 
Pedig csak meg kellett volna beszélni már a legelején, hogy ne jussunk el idáig. Kimondani, amit érzünk, kimondani, hogyan érintenek minket a tettei, a szavai. De semmiképpen sem kritizálni, sértegetni, címkézni, „okoskodni”. Csak kimondani, mit érzünk.

Olyan egyszerűnek tűnik, de mégis nagyon nehéz. Számtalanszor kerülünk olyan helyzetbe, hogy kellemetlennek érezzük, hogy felvállaljuk és kimondjuk az érzéseinket. Félünk, hogy megsértjük a másikat. Nem mondjuk meg édesanyánknak, hogy a sütemény, amit oly nagy szeretettel készített nekünk, igazából nem is ízlik, és azt vesszük észre, hogy az lett a kedvenc süteményünk és minden alkalommal, amikor hazalátogatunk, jópofát vágva kell elmajszolnunk az általunk nem is annyira kedvelt süteményt…

Ennél nehezebb helyzetben vagyunk, ha a gyermekünket érinti a kommunikáció. Szóljunk az óvónéninek vagy a tanár néninek, ha valamivel nem értünk egyet? Vagy a gyerek issza meg a levét? Pedagógusként sem vagyunk könnyebb helyzetben… Nem szeretnénk megsérteni a szülőt, és úgyis felesleges szócséplés, mert nem fogja megfogadni a tanácsot, és úgysem akarja elfogadni azt, amit látunk (és igen, az önbeteljesítő jóslatok általában bejönnek)… Nem merjük kockáztatni, hogy rossz véleménnyel legyenek rólunk. És a magunk igazát hajtva, gyakran elfelejtjük – szülőként is, pedagógusként is – a másik helyzetébe képzelnünk magunkat… Kicsit belegondolni, hogy nem biztos, hogy azért mondta vagy tette azt a másik, amit, hogy minket bántson.

Vessünk véget ennek a nemmondomki-megsértődök-nembeszélünk spirálnak! Mutassunk példát gyermekeinknek, szüleinknek, és pedagógusként nemcsak a tanítványainknak, hanem a szülőknek is!

W. 
http://blog.euruni.edu/wp-content/uploads/2015/02/communication.png